Rocket League

Huvudförfattare: Troels Høegh, copywriter och spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa denna guide till Rocket League

Fotboll, motorsport och fri tolkning av fysikens lagar?

Rocket League har lite av allt detta och blandar det med mikrotransaktioner.

I denna guide kan du läsa om spelet och dess mekanismer, så att du kan bedöma om det finns anledning till oro.

Beskrivning

Motorsport möter fotboll i Rocket League, där spelare möts i kampen om att göra mål och bryta fysikens lagar.

Varje spelare styr en bil, ensam eller i lag, och försöker skjuta en överdimensionerad fotboll i motståndarens nät. Det låter kanske lätt, men det finns massor av manövrar och finter att bemästra.

Så har Rocket League fascinerat miljontals spelare i alla åldersgrupper sedan 2015.

Varför vi har valt detta spel

När Rocket League kom ut 2015, tog det spelvärlden med storm. Och när det 2020 blev free-to-play, hittade många nya spelare spelet.

Även om Rocket League nådde sin topp för några år sedan, är det fortfarande ett populärt spel som är snabbt att ladda ner och enkelt att spela med ett gäng kompisar.

Eftersom spelet är gratis, är Rocket League beroende av mikrotransaktioner för att kunna gå runt och erbjuder därför många små köp.

Och eftersom det är ett multiplayer-spel, är det dessutom beroende av att behålla spelare, så användarbasen med spelare alltid är stor nog för att man snabbt ska kunna hitta en match.

För detta ändamål använder Rocket League en rad psykologiska och spelmekaniska knep som är bra att förstå.

Sociala komponenter

Rocket League kan spelas en-mot-en, men är framförallt ett lagspel.

Om man spelar med vänner är det både trevligt och smart att prata med varandra i spelets voice chat. Men om man spelar med främlingar kan man riskera att råka på stötande språk.

För att uppmuntra samarbete är spelets voice chat automatiskt aktiverad, men det är enkelt att stänga av den igen. Särskilt för de yngsta kan det vara en bra idé att stänga av voice chat och generellt säkerställa att de har en bra grund för att kunna kommunicera säkert online.

Precis som i vanlig fotboll kan man i Rocket League spela i klubbar (så kallade “Clubs”), om man föredrar att spela med en fast grupp. Det är till och med möjligt att spela över olika plattformar, så man behöver inte ha samma typ av konsol eller operativsystem som sina vänner för att kunna spela tillsammans.

Tidsanvändning

Rocket League består av korta, intensiva matcher, och precis som i fotboll kan man hamna i förlängning. Dock varar en match sällan mer än 10 minuter.

Vad spenderar man pengar på?

Mikrotransaktioner

Ett centralt element i Rocket League är de många fantasifulla skins och andra dekorativa tillbehör som säljs i spelets butik. De har ingen inverkan på spelets utgång, men kan vara ett roligt sätt att ge sin bil personlighet och stil.

Utrustningen kan huvudsakligen köpas för spelets primära valuta, “Credits”. Credits kan förvärvas för riktiga pengar eller tjänas genom att spela mycket — och fungerar som både premiumvaluta och in-game-valuta. Ett paket med 500 Credits kostar cirka 60 kr.

Rocket League använder också en sekundär valuta, “League Tokens”, för särskilda liga-skins. League Tokens är en premiumvaluta som inte kan tjänas genom att spela utan endast köpas i spelets butik. Ett paket med 100 League Tokens kostar cirka 12 kr.

Rocket Pass Premium

Liksom många andra onlinespel erbjuder Rocket League ett season pass, där spelaren kan låsa upp virtuella föremål genom att stiga i level under säsongen. Alla spelare har automatiskt ett Rocket Pass som ger begränsad tillgång till innehåll, och det är möjligt att uppgradera till Rocket Pass Premium för 1.000 Credits, cirka 110 kr. 

Premium-versionen låter spelaren låsa upp 100 nivåer under säsongen, och varje nivå innehåller en liten belöning i form av skins, XP eller Credits med mera.

Psykologiska aspekter

Valuta och grinding

I Rocket League fungerar Credits både som in-game-valuta och premiumvaluta. Det innebär att man både kan tjäna Credits genom att spela och genom att köpa dem i butiken för riktiga pengar. Datorspel använder ofta virtuella valutor för att minska  ”smärtan” vid betalning och ge föremål större subjektivt värde. Virtuell valuta kan flytta fokus från priset i kronor till priset i tid. Istället för att fråga om ett digitalt föremål är värt en summa pengar, blir frågan nu vad spelarens tid är värd i en svårförståelig valuta — och om det inte bara är enklare att betala för föremålet.

Rocket League uppmuntrar i viss mån till grinding, och om man har spelat mycket men inte tjänat tillräckligt med Credits för ett tidsbegränsat erbjudande, är det frestande att ta fram kreditkortet när tiden håller på att rinna ut.

Free-to-play och reciprocity

Tacksamhet är en nedärvd social instinkt, och det som i försäljningspsykologi kallas reciprocity. När något är gratis, blir vi tacksamma och mer benägna att återge gesten. Det kan kreativa säljare utnyttja och gratis datorspel dra nytta av, för om man har haft många timmars nöje och inte betalat, verkar det kanske rimligt att belöna avsändaren genom att köpa en liten sak. Den känslan förstärker Rocket League genom att regelbundet ge gratis Drops med slumpmässigt innehåll. Det är inget fel i det, men man ska komma ihåg att utvecklare inte ger gåvor utan baktankar.

Mekanismer för att hålla kvar spelare

Både med det gratis Rocket Pass och den uppgraderade Premium-modellen belönas spelaren för sin tid. Man måste lägga ner en hel del timmar i spelet för att låsa upp innehåll — och om man vill låsa upp alla 100 levels, blir timmarna ganska många. Om man inte har investerat det nödvändiga antalet timmar när säsongen är över, går man miste om de återstående belöningarna som aldrig blir tillgängliga igen. Så utnyttjar Rocket League FOMO och loss aversion för att behålla spelaren.

Nedräkningar och events

Detsamma gäller för de många tidsbegränsade utmaningarna, där både risken att gå miste om något och möjligheten till belöning kan verka viktigare när klockan tickar mot deadline. Så motiveras spelaren att spela oftare och mer — eller gå miste om enastående events och unik utrustning.

Loot boxes

Rocket League har tidigare erbjudit köp av de starkt kritiserade loot boxes, som ger spelaren en slumpmässig belöning av varierande sällsynthet, men valde 2019 att ta bort loot boxes från spelets butik. Det är dock fortfarande möjligt att få så kallade Drops genom att slutföra utmaningar och stiga i nivå.

Drops innehåller slumpmässig utrustning av en given sällsynthet, och forskning visar att resultatets oförutsägbarhet kan väcka samma entusiasm i hjärnan som roulettehjulet. Dock finns det inte längre någon direkt eller indirekt möjlighet att använda pengar på slumpmässigt loot. Drops fungerar endast som belöning för att spela och kräver inga köp.

Bra att veta

I Rocket League är det möjligt att byta skins med andra spelare. Därför har det uppstått en “grå marknad” runt spelet, där skins kan säljas för mycket pengar. Inte alla bryr sig om skins, men om man är ute efter en specifik design kan det vara frestande att leta i internets avkrokar. Det är alltid viktigt att vara extra försiktig om man handlar utanför de officiella kanalerna.

Finns det anledning till att vara orolig?

Liksom de flesta gratisspel ger Rocket League gott om möjligheter att köpa alla möjliga digitala dekorationer, säsongskort och småsaker. Och som alla multiplayer-spel använder det en rad knep för att skapa subjektivt värde och behålla spelaren. Lyckligtvis håller Rocket League sig på den trevliga sidan av in-game-försäljning, och även paketen med slumpmässigt innehåll är så pass seriöst utformade som man kan hoppas på i ett datorspel. Vi bedömer därför graden av oro att vara låg.

Fakta om Rocket League

Utgivare: Psyonix
Utvecklare: Psyonix
Utgivningsdatum: 2015
Plattform: Windows PC, Mac OS, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch med mera
Betalningsform: Free-to-play + mikrotransaktioner (gratis med möjlighet att köpa season pass och färgglada skins med mera)
Speltyp: Sportspel, bilspel, fotbollsspel
Game Modes: Online multiplayer
Åldersmärkning: Alla
Alternativ / primär konkurrent: Turbo League