Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Huvudförfattare: Troels Høegh, copywriter och spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa denna guide

Taktisk strid möter strategiska mikrotransaktioner i det teambaserade skjutspelet Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege.

För detta ändamål använder spelet en rad psykologiska och spelmekaniska knep — inte minst loot boxes — som är viktiga att diskutera.

Här kan du läsa om de centrala aspekterna och hur du kan navigera i dem.

Beskrivning

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege (ofta kallat “R6: Siege”) är ett taktiskt skjutspel där två lag tävlar om att genomföra respektive stoppa ett dramatiskt uppdrag.

Spelet utspelas på små banor, där det ena laget ska försvara ett område, desarmera bomber eller skydda gisslan, medan det andra laget ska förhindra deras planer.

Man kan spela ensam mot AI:n eller tillsammans med andra spelare online, och båda delarna kräver både planering och strategi.

Varför vi har valt detta spel

Trots att R6: Siege släpptes redan 2015, utges det fortfarande regelbundna uppdateringar, och spelet har en lojal fanbase med omkring 100 000 användare per månad och 29 miljoner totalt.

Rainbow Six: Siege säljs som Boxed Content, men en del av spelets innehåll (bland annat spelkaraktärer) är låst från början och kan endast erhållas genom att spela mycket eller köpas för riktiga pengar.

Således använder spelet både grinding och mikrotransaktioner för att fånga spelarens intresse och möjligtvis plånbok.

Därtill kommer användningen av loot boxes, vilket är ett problematiskt koncept som påminner om gambling och är olagligt i Belgien.

R6: Siege erbjuder två olika typer av paket med slumpmässigt innehåll:

Alpha Packs som kan köpas för in-game-resurser. Bravo Packs som kan erhållas via ett Premium Battle Pass. Ibland erbjuds också tidsbegränsade kampanjpaket som kan köpas för riktiga pengar.

Sociala komponenter

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege erbjuder små, intensiva uppdrag som i hög grad bygger på taktik och samarbete mellan de fem lagkamraterna.

Det är viktigt att inte rusa huvudstupa in i strid utan en plan. Därför har R6: Siege automatisk voice chat aktiverat, och det kräver lite justeringar i spelets inställningar för att stänga av den.

Man kan således riskera att uppleva fult språk och stötande beteende om man spelar med främlingar.

Tidsåtgång

Beroende på game mode och uppdragstyp kan en match i R6: Siege ta mellan 10 och 30 minuter.

Vad spenderar man pengar på?

R6 Credits

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege använder en premiumvaluta och en in-game-valuta, nämligen “R6 Credits” och “Renown”.

R6 Credits kan köpas för riktiga pengar och kan användas för att köpa boosters och paket i spelets butik samt för att låsa upp vissa spelkaraktärer.

Medan R6 Credits kan köpas för riktiga pengar, kan Renown, spelets primära resurs, endast tjänas genom att slutföra uppdrag. Renown kan användas för att låsa upp spelkaraktärer, skins och de så kallade Alpha Packs — som är spelets ena typ av loot box.

Premium Battle Pass

I R6: Siege har man automatiskt ett gratis season pass (ett så kallat Battle Pass) med begränsad möjlighet att låsa upp spelobjekt.

För att få full nytta av spelets säsongsmekanik kan man dessutom köpa ett Premium Battle Pass för 1 200 R6 Credits, cirka 120 kr.

Kostympaket

I spelets butik kan man köpa paket med kosmetiska tillbehör, såsom skins och dekorationer.

Vissa paket kan köpas för in-game-valutan Renown, medan andra endast kan köpas för riktiga pengar via R6 Credits.

Paketen innehåller visuell utsmyckning och i vissa fall boosters, men de är inte nödvändiga för att kunna konkurrera mot andra spelare.

Låsta spelkaraktärer

En stor del av de tillgängliga spelkaraktärerna i R6: Siege är låsta från början. Det är inte ovanligt och många spel använder detta som en utmaning och belöning för att utforska spelet. I R6: Siege är det dock möjligt att låsa upp cirka hälften av karaktärerna direkt med riktiga pengar. Om man är otålig kan det vara frestande att ta fram kreditkortet istället för att grinda sig fram till de över 20 låsta spelkaraktärerna.

Boosters

Eftersom mycket av spelets innehåll endast kan erhållas med resursen Renown, är det möjligt att köpa Boosters som fördubblar den mängd Renown man tjänar under en period, exempelvis 24 timmar. En del av de låsta spelkaraktärerna kan endast låsas upp med Renown och kan alltså inte köpas för pengar — men om man vill betala för Boosters går det snabbare. Man använder alltså riktiga pengar för premiumvalutan, som sedan används för Boosters, så att man kan tjäna mer in-game-valuta på kortare tid, som man slutligen kan använda för spelkaraktärer, exklusiva skins eller Alpha Packs. Den billigaste typen av Booster varar i 24 timmar och kostar 180 R6 Credits, cirka 18 kr.

Psykologiska aspekter

Valuta & relativ prissättning

När ett spel använder flera olika valutor kan det förändra perspektivet på ett föremåls värde.

R6: Siege använder premiumvalutan R6 Credits och in-game-resursen Renown, där den senare tjänas genom att spela och vinna mycket — det vill säga grinding.

Många saker i spelet kan erhållas med hårt förtjänade Renown — eller låsas upp mycket enklare med ett kreditkort.

Genom att göra spelarens insats mätbar i in-game-valuta förändras perspektivet på priset i premiumvaluta — eftersom spelobjektet får en annan värdering: Spelarens dyrbara tid.

Grinding & Boosters

En del av spelets låsta innehåll kan endast köpas med resursen Renown — som tjänas genom långsam grinding.

Därför är en stor del av spelets ekonomi byggd kring de så kallade Boosters, som under en period fördubblar mängden Renown som spelaren tjänar. Och Boosters kan endast köpas för premiumvalutan R6 Credits.

För att låsa upp allt innehåll måste man spela mycket. Då kan Boosters verka som en rimlig investering: Man får inte mer för pengarna, men man får mer för tiden.

När perioden är över löper Boostern ut — oavsett om man har spelat eller ej. Boosters har alltså en självförstärkande effekt som motiverar spelaren att spela mer medan effekten varar. Det kan snabbt bli en fråga om virtuell resursoptimering — så man riskerar att tappa överblicken över både tid och pengar.

Loot boxes & gambling

R6: Siege har två primära loot boxes: Alpha Packs och Bravo Packs.

Bravo Packs köps via Premium Battle Pass, där spelaren kan låsa upp 20 av 150 paket med sällsynt kosmetisk utrustning.

Efter köp av Premium Battle Pass sker upplåsningen enbart genom att spela och utan extra inköp — men innehållet är fortfarande slumpmässigt och den mekaniska likheten med gambling är intakt.

Alpha Packs kan endast köpas med resursen Renown. Det är alltså inte direkt möjligt att köpa Alpha Packs för riktiga pengar. Men om man blir lockad av att öppna Alpha Packs kan det vara frestande att köpa Boosters så att man snabbare kan tjäna Renown.

Denna användning av loot boxes kan verka mer oskyldig eftersom man i R6: Siege endast kan köpa Alpha Packs för in-game-resurser och inte riktiga pengar.

Men spelet har på många sätt bara infört ett extra steg, där man istället betalar riktiga pengar för Boosters — så att det går kortare tid innan man kan prova lyckan igen.

Den slumpmässiga vinsten utlöser fortfarande samma entusiasm i hjärnan som en enarmad bandit. Och öppningen av paket kan snabbt bli problematisk — även om det inte kostar “riktiga” pengar.

Mekanismer för att hålla kvar spelare

Season Pass till alla

Alla spelare har automatiskt ett Season Pass (Battle Pass) med små gratis gåvor — och regelbundna påminnelser om hur mycket mer man får genom att köpa ett Premium Battle Pass.

Ett Premium Battle Pass innehåller ännu fler virtuella föremål som man måste hinna låsa upp innan säsongen är över.

Både med och utan Premium finns det massor av uppmuntringar att återvända ofta.

Genom att betala för säsongskortet kan spelaren dessutom vinna några av spelets särskilda loot boxes, Bravo Packs, som endast kan erhållas genom Premium Battle Pass.

Spelar man tillräckligt under säsongen, kan man få upp till 20 av dessa paket, som låser upp sällsynta men slumpmässiga skins.

På så sätt använder R6: Siege “loss aversion” och grinding för att hålla kvar spelaren.

Finns det anledning till oro?

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege erbjuder många olika köp — fler än man förväntar sig av ett boxed content-spel.

Inget av dem är nödvändigt för att kunna konkurrera, men om man vill låsa upp de många spelkaraktärerna och färgglada skins krävs det mycket tid eller mycket pengar.

Användningen av loot boxes är oroväckande, även om de inte kan köpas direkt för premiumvaluta.

Och spelets Boosters uppmuntrar både till köp och till att hålla fast spelare, vilket är viktigt att hålla koll på och diskutera.

Eftersom det köpta innehållet inte har direkt inverkan på spelet bedömer vi graden av oro som medelhög.

Fakta om Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

Utgivare: Ubisoft
Utvecklare: Ubisoft Montreal
Utgivningsdatum: 2015
Plattform: Windows PC, Xbox, PlayStation med flera
Betalningsform: Boxed Content + mikrotransaktioner – man betalar fullpris för spelet och kan köpa ett Season Pass samt spelkaraktärer, boosters och kosmetiska uppgraderingar (skins).
Speltyp: Skjutspel, First Person Shooter, Team Shooter, Tactical Shooter
Game Modes: Single player, Co-Op, Multiplayer Online
Åldersmärkning: 18+
Alternativ / primär konkurrent: Counter-Strike GO, Overwatch, Insurgency: Sandstorm