Subway Surfers

Huvudförfattare: Thomas Vigild, spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa denna guide

Det dansk-utvecklade mobilspelet Subway Surfers är en av de största digitala framgångarna någonsin.

Spelet är gratis att ladda ner och erbjuder köp av diverse innehåll via mikrotransaktioner och loot box-liknande funktioner.

Här får du en guide till spelet.

Introduktion

Subway Surfers är ett färgglatt dansk-utvecklat actionspel för smartphones där spelaren styr en figur som konstant rusar fram över världens alla tågrälsar. Under spelets gång ska spelaren undvika hinder som tåg, stoppskyltar och tunnlar – och alltid med en arg tågvärd och en lika arg vakthund hack i häl.

Spelet är inte det första, men definitivt det största inom sin genre kallad “endless-runner”, vilket betyder att spelet är en enda lång “flykt” som teoretiskt aldrig tar slut. Spelarens figur springer alltid, och hastigheten ökar gradvis, så det krävs snabba reaktioner samt massor av träning och tålamod för att klara banor i Subway Surfers.

Generellt är speltiden uppdelad i mindre spelsekvenser kallade “runs”, så man kan inte spela samma bana i timtal utan naturliga pauser. Allt i spelet är på engelska.

Tidsåtgång

Ett så kallat “run” i Subway Surfers kan ta från några sekunder till flera minuter beroende på banans utformning och spelarens färdigheter. Det finns många möjligheter att ta pauser under spelets gång, eftersom banorna “slutar” – men det kräver stor koncentration medan man spelar, eftersom spelet är både uppmärksamhets- och reaktionskrävande.

Varför vi har valt detta spel

Sedan sin lansering 2012 har Subway Surfers blivit ett av världens mest spelade mobilspel och har idag nått över tre miljarder nedladdningar. Spelet har nått 30 miljoner aktiva spelare dagligen – en oerhört hög siffra för ett västerländskt mobilspel för smartphones.

Samtidigt har spelet blivit ett skolboksexempel på hur man håller liv i ett spel som snarare blir en sorts “service” än ett klassiskt spel. Löpande uppdateringar med nya banor baserade på städer från hela världen har gjort att spelet, trots sina över 10 år, fortfarande känns levande och ständigt erbjuder nytt och fräscht innehåll till sina spelare.

Inget tyder på att Subway Surfers har nått toppen av sin popularitet eftersom de danska utvecklarna SYBO Games är skickliga på att ständigt utge och utmana spelarna med nya världar, förändringar, banor och funktionaliteter.

Sociala komponenter

Subway Surfers kan spelas både offline och online. Offline tävlar spelarna ensamma mot sig själva, medan tävlingen online alltid sker asynkront mot ens onlinevänner – det vill säga man spelar aldrig direkt mot en annan spelare. Istället visas vännernas highscore vid banorna, så man kan alltid jämföra sig med deras prestationer och se om man har slagit dem. Av samma anledning är Subway Surfers inte ett spel som man kan spela mot främlingar. Därför är spelet i sin grundform starkt beroende av spelarnas nätverk på sociala medier – särskilt Facebook – för att kunna fungera online. Det finns inte heller någon inbyggd chattfunktion och därför ingen risk för stötande språk under onlinespel.

Vad använder man pengar till?

Subway Surfers är i grunden gratis att spela, men spelaren har möjlighet att köpa banor, skins, så kallade “Mystery Boxes” och olika boosters.

Spelets två grundläggande virtuella valutor kallas “Coins” och “Keys”.

Keys & Coins

Keys används som betalningsmedel och som resurs när man misslyckas på en bana och vill fortsätta från samma ställe. Alternativet i detta fall är att titta på reklam eller starta om banan helt från början.

Coins samlas in under banorna och kan användas för att köpa Mystery Boxes, hoppa över uppdrag eller köpa figurer och boosters.

Generellt kan spelaren frivilligt titta på reklam för att tjäna fler Coins, Keys eller så kallade “Mystery Boxes”. Det finns exempelvis dagliga uppdrag som innebär att titta på fyra reklamer, vilket ger olika belöningar.

Mystery Boxes

Spelets Mystery Boxes liknar den kontroversiella loot box-strategin, då det är en sorts “lyckopåsar” där spelaren inte känner till innehållet förrän man öppnar dem. Som spelare ser man bara de respektive chanserna för vinsterna i lådorna, och dessa kan vara allt från fler Coins och Keys till boosters och speciella föremål.

Inga köp är dock nödvändiga för att kunna spela och tävla i Subway Surfers, då man alltid kan betala med “tid” genom att titta på reklam. Dessa reklamfilmer kan för övrigt inte väljas bort på något sätt (förutom att spela spelet offline), så det är en central del av spelets affärsmodell.

Slutligen finns det två andra in-game valutor kallade Season Tokens och Event Coins. Season Tokens kan samlas in under spelets gång, medan Event Coins tjänas in om man spelar med i större världsomspännande evenemang. Båda valutorna kan användas som betalning för köp om man inte vill använda sina Keys eller Coins.

Prisstruktur

Som exempel kostar figuren Jenny 95 000 Coins = 110–185 kronor, medan ett “Hotdog Hoverboard” kan köpas för 40 Keys = 73–120 kronor. En Mystery Box kostar 500 coins = 1–10 kronor.

Priserna är beräknade utifrån hur spelets in-game valuta var prissatt i augusti 2022. De två priserna är beräknade efter den minsta respektive största mängd in-game valuta som spelarna kan köpa för riktiga pengar. I augusti 2022 kostade 7 500 Coins 15 kronor, medan 1,25 miljoner Coins kostade 1450 kr. Samtidigt kostade 25 Keys 73 kr, medan 800 Keys kunde köpas för 1450 kr (Apple App-store priser).

Spelaspekter

Tidsbegränsade erbjudanden

De flesta köp i Subway Surfers är tidsbegränsade, då nya städer, banor och innehåll regelbundet läggs till i spelet. Därför finns det alltid nya saker, hoverboards (svävande skateboards) och skins att spendera tid, Coins eller Keys på. Alla dessa erbjudanden är säsongsbaserade och förändras därför kontinuerligt, vilket utnyttjar “Loss Aversion” för att behålla spelarna.

Grinding

Samma princip gäller för de många tidsbegränsade utmaningarna och evenemangen, där det kan kännas som att man går miste om något om man inte deltar. Detta motiverar spelaren att återvända till spelet ofta – eller missa möjligheten att vinna eller köpa unika virtuella föremål till spelkaraktärerna.

Bara en run till – belöningar & feedback

Subway Surfers är designat för att konstant berömma spelaren, ge bra feedback och skapa känslan av att man ständigt vinner något. Spelaren får kontinuerligt små belöningar som håller intresset uppe och skapar motivation för “bara ett run till”.

Psykologiska aspekter

Valutor & Price Anchoring

Subway Surfers har två premiumvalutor Coins och Keys – som kostar riktiga pengar. Resten av spelet bygger på olika in-game valutor, inklusive boosters, Season Tokens och Event Coins. Det är avsiktligt svårt att förstå sambandet mellan dessa valutor, vilket gör det svårt för spelaren att bedöma värdet på en sak – både i tid och riktiga pengar.

Särskilt unga spelare kan riskera att tappa överblicken över hur värdefull en virtuell sak egentligen är. Generellt kan man alltid tjäna särskilt Coins och Keys genom att titta på reklam, så Subway Surfers tjänar pengar på användarens tid.

Reklam

Affärsmodellen i Subway Surfers bygger grundläggande på visning av reklam. Därför kan reklam plötsligt dyka upp mellan menyer i spelet, och det finns även inbyggt sponsrat reklaminnehåll med särskilda banor och utmaningar – i augusti 2022 exempelvis för Burger King. Ofta kan man också dubbla en vunnen belöning genom att titta på reklam.

Reklamerna varierar i längd men tar oftast omkring 20–30 sekunder med synlig nedräkning på skärmen, och det går inte att hoppa över dessa. Viss reklam är dessutom interaktiv, så spelaren spelar plötsligt en liten smakbit av ett helt annat spel.

Vi fann ingen stötande reklam i vårt test, men en blandning av svenskt och engelskt innehåll, till exempel för andra spel och evenemang, samt reklam för produkter som inte är riktade till barn – exempelvis rakningsutrustning eller industrismörjmedel (!).

Kostympaket

I spelets butik kan man köpa paket med skins för att göra spelkaraktärerna mer färgglada. Paketens effekt är dock enbart kosmetisk och påverkar inte spelets svårighetsgrad.

Mystery Boxes

Spelet använder en loot box-liknande strategi med sina “Mystery Boxes”, som kan köpas för Keys eller Coins, vinnas under spelets gång eller erhållas genom att titta på reklam. Alla Mystery Boxes innehåller slumpmässiga föremål, och chanserna för att vinna de olika belöningarna anges innan köp.

Finns det anledning till oro?

Subway Surfers är ett underhållande, välproducerat och snyggt actionspel som passar perfekt till smartphones med sitt enkla, men utmanande och levande gameplay. Spelets stil och universum är tecknat, oskyldigt rebelliskt och inbjudande färgglatt för alla åldrar.

Dock är spelets butik svåröverskådlig och ständigt föränderlig, vilket gör det svårt att bedöma effekten eller ens värdet av de virtuella föremålen och köpen. Dessutom är reklam en central del av spelupplevelsen, och med spelets “Mystery Boxes” används loot box-liknande strategier.

Köp är dock inte nödvändiga för att njuta av spelet, och reklam-innehållet kan tas bort genom att spela offline, även om det gör spelet svårare.

Bra att veta

Spelar man på sin smartphone utan internetanslutning, visas inga reklamer i spelet. Det är bra att komma ihåg om man vill minimera tidsåtgången att titta på dessa. I juli 2022 släpptes en ny och helt reklamfri version av spelet kallad “Subway Surfers Tag” till Apple Arcade – en prenumerationsbaserad speltjänst för iOS. Spelet är dock en spin-off, så det har inte samma gameplay som ‘Subway Surfers’.

Fakta om Subway Surfers

Utgivare: Kiloo
Utvecklare: SYBO Games
Utgivningsår: 2012
Plattform: iOS, Android, HarmonyOS, Kindle och Windows Phone
Betalningsform: Reklambaserat free-to-play + mikrotransaktioner.
Speltyp: Endless Runner / actionspel
Game Modes: Single player, multiplayer online asynkront
Åldersmärkning: 9+ (Apple App-store)
Alternativ / primär konkurrent: Temple Run 2, Jetpack Joyride