PUBG: Battlegrounds

Huvudförfattare: Troels Høegh, copywriter och spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa denna guide

Om ett spel har varit avgörande för Battle Royale-genren är det sannolikt ”PUBG”.

Sedan 2017 har spelare världen över utkämpat digitala dueller på spelets virtuella slagfält.

För detta ändamål använder spelet olika spelaspekter och psykologiska aspekter — inte minst loot boxes — som vid första anblick kan verka ganska oöverskådliga.

Vi är bekymrade, läs här varför.

Beskrivning

PUBG: Battlegrounds är det ursprungliga, arketypiska Battle Royale-spelet där man spelar ensam eller i lag för att överleva.

Upp till 100 spelare kastas ut med fallskärm och kämpar om att stå kvar som de sista på en stor karta som gradvis blir mindre allteftersom spelet fortskrider.

Spelet utspelar sig i en fiktiv krigszon och stilen är tuff och realistisk — helt motsatt till den färgglada och tecknade konkurrenten Fortnite.

Varför vi har valt detta spel

År 2017 blev PUBG: Battlegrounds början på Battle Royale-genren i datorspel.

Battle Royale — alla mot alla — var annars främst känt från japanska filmer och anime samt från den populära film- och bokserien Hunger Games.

Så visade PUBG: Battlegrounds vägen för en free-to-play-genre som nu har otaliga efterföljare — med Fortnite som den största konkurrenten om spelarna i denna genre.

PUBG har troligen redan toppat i popularitet, men med miljontals dagliga spelare är PUBG fortfarande ett av världens mest populära spel, och nytt innehåll med ännu mer överdådiga kostymer och vapen släpps hela tiden.

PUBG är gratis att spela, men ger möjlighet till en mängd olika köp via mikrotransaktioner. De kan förvärvas med spelets premiumvaluta, “G Coins”, samt olika in-game-resurser.

    Sociala komponenter

    PUBG: Battlegrounds är ett online multiplayer-spel där spelare från hela världen kämpar mot varandra. Man kan spela det helt själv, med vänner eller med främlingar, och kommunikation kan därför vara viktig för att vinna.

    Som standard är voice chat aktiverat och man måste ändra inställningarna i spelet för att inaktivera den.

    Det finns därför en risk att möta stötande språk.

    Tidsanvändning

    Ett Battle Royale i PUBG: Battlegrounds kan ta upp till en halvtimme och vara svårt att stoppa eller pausa mitt i det hela eftersom spelet kräver intensivt fokus och samarbete är avgörande.

    Vad spenderar man pengar på?

    Season Pass

    PUBG: Battlegrounds version av ett säsongskort kallas Survivor Pass och låter spelaren låsa upp skins, emotes och resurser med mera. Man kan köpa ett Survivor Pass för 990 G Coins (ca. 120 kr) eller en lyxversion för 3.270 G Coins (ca. 389 kr), som automatiskt låser upp levels och innehåller fler skins.

    Kostympaket

    I spelets butik kan man köpa paket med skins och emotes för att göra sina spelkaraktärer mer färgglada. Paketens effekt är rent kosmetisk och har ingen betydelse för gameplay — de är alltså inte nödvändiga att köpa för att kunna konkurrera.

    Loot boxes

    Spelet använder en kontroversiell loot box-strategi med så kallade Contraband Crates, som kan köpas för spelresurser eller riktiga pengar och innehåller slumpmässiga föremål. Man kan på förhand se vilka föremål man har möjlighet att vinna — men inte vad man får. Loot boxes anses problematiska och kopplas till gambling eftersom spelaren får ett slumpmässigt resultat av sin investering.

    Handel med skins utanför spelet

    Det har dessutom uppstått en grå marknad runt PUBG: Battlegrounds, där spelare köper och säljer skins utanför utvecklarnas kontroll. Här bör man vara försiktig med var man handlar — och även på trovärdiga sajter som Steam säljs särskilda skins för tusentals kronor.

    Mekanismer för att hålla kvar spelare

    Season Pass

    Om man köper ett Survivor Pass måste man spela regelbundet för att låsa upp många levels. Spelare utan ett Survivor Pass kan också låsa upp vissa saker, men inte lika många. För både spelare med och utan Survivor Pass gäller att de måste låsa upp så mycket som möjligt innan säsongen är över — annars går de miste om priserna. Så utnyttjar spelet FOMO och Loss Aversion för att behålla spelaren.

    Tidsbegränsningar & grinding

    Samma sak gäller de många tidsbegränsade utmaningarna och evenemangen, där det kan kännas som att man går miste om något om man inte är med. Så motiveras spelaren att ofta återvända till spelet — eller förlora möjligheten att vinna cool utrustning.

    Psykologiska aspekter

    Valutor & Price Anchoring

    PUBG: Battlegrounds har en premiumvaluta, G Coins, som kostar riktiga pengar. Dessutom har PUBG: Battlegrounds en mängd in-game-valutor, bland annat Battle Points, Scrap, Coupons, Schematics och Polymer. Låter det som mycket? Det är också meningen. In-game-valuta kan göra det svårt för spelaren att bedöma hur mycket en sak är värd. När det finns många mer eller mindre abstrakta betalningsformer kan perspektivet bli suddigt och det subjektiva värdet förskjutas. Så kan särskilt unga spelare riskera att tappa överblicken över hur värdefull en virtuell sak egentligen är.

    Price Anchoring

    Price Anchoring är ett begrepp från beteendeekonomi (psykologisk ekonomi) för att förklara hur värde inte uppstår i ett vakuum utan istället skapas utifrån kontext. Två identiska produkter kan ha helt olika priser beroende på omgivningen. Smarta säljare kan till och med använda relativ prissättning mellan produkter för att justera hur din hjärna uppfattar ett erbjudande: Om en liten läsk kostar 14 kronor och en stor kostar 24, kan du välja “fritt”. Men om du dessutom erbjuds en medelstor läsk för 21 kronor, förändras perspektivet: Den största av de tre läsken ser plötsligt mer värdefull ut eftersom den medelstora läsken ger en psykologisk referenspunkt som kan verka som en besparing.

    Loot boxes & Gambling

    När PUBG använder Contraband Crates med slumpmässigt innehåll kan det potentiellt utlösa en större lyckokänsla än om vinsten var given på förhand. Därför har användningen av loot boxes kritiserats för att vara kopplad till gambling och gjorts olaglig i Belgien. I varje paket kan man vinna skins som kan bytas mot resurser, som sedan kan användas för att köpa nya paket på högre nivå och hoppas på den riktigt sällsynta utrustningen. Så kan man snabbt ha förbrukat sina hårt förvärvade spelresurser — och bli frestad att ta fram kreditkortet.

    Sunk Cost Fallacy

    Sunk Cost Fallacy beskriver den logiska felbedömningen att tidigare investerade resurser känns “bortkastade” om man inte fortsätter en given handling – även om allt tyder på att framtida resurser också kommer att slösas bort på samma sätt. Sunk Cost Fallacy är en kärnproblematik i gambling, men förekommer också i många andra situationer, från affärsförbindelser till kärlek och inte minst i datorspel.

    Finns det anledning till att vara orolig?

    PUBG: Battlegrounds är ett väldigt svårt spel — och det är nästan lika svårt att genomskåda de många valutorna och resurserna. Även om det är gratis att spela kräver vissa delar av spelet att man köper Battlegrounds Plus, och det finns många små incitament att spendera mer pengar. Dock finns det ingen koppling mellan den färgglada utrustningen och spelarens möjlighet att klara sig bra i spelet. Vi bedömer därför graden av oro till att vara medelhög.

    Bra att veta om PUBG Battlegrounds

    Spelet kallas sällan PUBG: Battlegrounds, utan populärt säger man istället endast PUBG (uttalas ”PUB-GEE”). PUBG är en förkortning för spelets ursprungliga titel: ”PlayerUnknown’s Battlegrounds”.

    Fakta om PUBG: Battlegrounds

    Utgivare: Krafton, Microsoft Studios
    Utvecklare: PUBG Studios
    Utgivningsdatum: 2017
    Plattform: Windows PC, Xbox, PlayStation med flera.
    Betalningsform: Free-to-play + mikrotransaktioner (man kan köpa ett season pass, färgglada skins, in-game-ressourcer med mera)
    Speltyp: Skjutspel, First Person Shooter, Third Person Shooter
    Game Modes: Battle Royale, online multiplayer
    Åldersmärkning: 16+
    Alternativ/primär konkurrent: Fortnite