Call of Duty
Huvudförfattare: Troels Høegh, copywriter och spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022
Därför ska du läsa denna guide om Call of Duty
I nästan 20 år har Call of Duty förtrollat, fångat och behållit spelare över hela världen med imponerande grafik och mäktiga strider.
Det finns mycket att spendera pengar på utöver själva spelet — allt från färgglada skins till spelpengar — som vid första anblick kan verka något övermäktigt.
Med denna guide kan du få en översikt av spelet och se om det finns något att oroa sig över.
Beskrivning
Call of Duty är ett krigsspel där man kan spela ensam i en stor, historiebaserad campaign — eller tillsammans med andra spelare online.
Kampanjen tar vanligtvis sex till tio timmar att spela igenom, men spelets egentliga fokus ligger på de korta, intensiva multiplayer-matcherna.
Varför vi har valt detta spel
Call of Duty är en av världens mest populära spelserier, som år efter år toppar bestseller-listorna. Spelet upplevts ha minskat i intresse under de senaste åren, men har fortfarande miljontals spelare varje månad.
Call of Duty har tidigare använt loot boxes, som mött hård kritik och nu är olagliga i Belgien.
Sedan 2019 är Call of Duty fritt från loot boxar, men spelet använder fortfarande vissa mekanismer som är värda att diskutera.
Utöver single– och multiplayer som kommer med “spelet” är det möjligt att spela multiplayer i Warzone, en separat Battle Royale-utvidgning, som kan laddas ner och spelas gratis.
Kombinationen av Battle Royale och free-to-play har visat sig vara mycket populär, särskilt bland yngre spelare, och Warzone är därför många spelares första möte med Call of Duty.
I Warzone finns samma mekanismer för betalningar och tillköp som i huvudspelet.
Sociala komponenter
Även om spelet erbjuder en stor och imponerande single player-kampanj, spelar de flesta spelare Call of Duty med och mot varandra i multiplayer.
Tonläget i spelets voice chat kan vara mycket hårt, men det är lyckligtvis relativt enkelt att stänga av chatten så att man endast talar med vänner och spelare som man känner sedan tidigare.
Det är också möjligt att rapportera kränkande beteende till utvecklaren.
Tidsförbrukning
Multiplayer är uppdelat i olika spelsätt, där spelare från hela världen tävlar alla mot alla eller tillsammans i lag för att utföra uppdrag.
Här tar en match typiskt mellan fem och 15 minuter.
Mekanismer för att behålla spelare
Säsongspass
Ett säsongspass i Call of Duty kallas för ett Battle Pass, kostar cirka 75 kronor och gäller i upp till två månader. Här får man 100 levels, som var och en erbjuder kosmetiska skins till spelkaraktärer, tillgång till uppgraderade vapen eller Call of Duty Coins. Man stiger i nivå enbart genom att spela, och vid varje nivå visas tydligt vad man får för något nytt. Spelar man ofta kan man tjäna tillräckligt med Call of Duty Coins för att köpa nästa Battle Pass utan extra kostnad.
Modellen utnyttjar Loss Aversion och motiverar spelaren att spela mer/oftare, men spelet innehåller inte så många uppmaningar till ytterligare köp (se Betald upplåsning av Season Pass).
Nedräkningar och dagliga belöningar:
Samma psykologiska mekanism används i spelets tidsbegränsade events och dagliga belöningar, som uppmuntrar att komma tillbaka till spelet ofta — annars missar man dagens virtuella belöning.
Dolda nivåer & framsteg
Utöver de 100 nivåerna i Battle Pass tjänar man flera olika sorters XP och nivåer under spelets gång. Mängden av nivåer och olika sätt att avancera på kan verka överväldigande och ger en falsk känsla av framsteg, vilket ökar chansen att spelaren stannar i spelet.
Mekanismen belönar till viss del grinding, även om vår upplevelse är att de många nivåernas icke-transparens ironiskt nog gör dem mindre tilltalande.
Mekanismer i försäljning
Annonser
Call of Duty innehåller många annonser för paket med exklusiva skins, blueprints för vapen och dansande emotes. De dyker upp i regelbundna uppdateringar tillsammans med nyheter om spelet och kan vara svåra att se som reklam.
Genom annonserna kan man (ibland oavsiktligt) klicka sig in i spelets butik och frestas. Risken för oavsiktliga köp är dock låg.
Call of Duty Coins
Call of Duty har sin egen valuta, Call of Duty Coins, vilket kan göra det svårare att se hur mycket ett köp faktiskt kostar — eller bedöma om ett uppgraderat paket är värt priset.
Free Bundle
Spelet ger dig regelbundet små, gratis paket som kan öppnas i spelets butik.
De har vanligtvis bara måttligt värde, och det framgår tydligt vad de innehåller.
Gratispaket kan dock vara ett sätt att lära unga och påverka spelare att gå in i butiken och få nöje när ett paket öppnas.
Betald upplåsning av Season Pass
De 100 nivåerna i Call of Duty Battle Pass måste låsas upp i tid, innan en ny säsong börjar. Om man inte kan vänta eller spela tillräckligt är det möjligt att låsa upp enskilda nivåer med den virtuella valutan “Call of Duty Coins” (som kostar riktiga pengar).
På så sätt kan spelet locka till köp av upplåsning som annars inte är möjlig förrän tiden går ut.
Blueprints & konkurrensfördelar
En central del i Call of Duty är de många vapnen, som alla kan uppgraderas med ljuddämpare, kikarsikten och mycket mer.
Uppgraderingarna kan alla tjänas genom att lösa olika uppgifter i spelet, till exempel använda ett visst vapen 50 gånger för att låsa upp ett bättre sikte.
Det är dock möjligt att köpa Blueprints, antingen i butikens paket eller via Battle Pass, som möjliggör tidigare tillgång till uppgraderingarna — och på så sätt ger en liten till måttlig fördel i spelet.
Blueprints kan vara färgglada och ha unika egenskaper, men man kan snabbt låsa upp uppgraderingarna på egen hand, och det finns därför endast ett svagt spelincitament att köpa mer.
Finns det anledning att vara orolig?
Det råder ingen tvekan om att Activision gärna vill sälja mer än bara spelet.
Och det kan vara värt att diskutera grupptryck och Call of Duty Coins med ditt barn.
Spelet är definitivt mer än bara bra gameplay för att locka till sig spelaren.
Activision har dock tagit ett korrekt och viktigt steg bort från loot boxes, och även med de många annonserna håller de sig på den anständiga sidan av in-game-marknadsföring och försäljning genom spelmekanismer.
Sammanfattningsvis finns det inte mycket att oroa sig för i Call of Duty — annat än en online krigsplan med virtuella vapen.
Fakta om Call of Duty
Utgivare: Activision
Utvecklare: Infinity Ward, Treyarch, Sledgehammer Games och Raven Software.
Utgivningsdatum: Först utgivet år 2003, sedan ny utgåva årligen eller nästan årligen av utvecklaren.
Plattformar: Windows, OSX, Xbox, PlayStation, iOS, Android med flera.
Betalningsform: Boxed Content + mikrotransaktioner (man betalar fullt pris för spelet och kan köpa till ett Season Pass samt kosmetiska uppgraderingar (skins) och bättre vapen.
Speltyp: First Person Shooter
Game Modes: Singleplayer, multiplayer (lokalt och online) samt co-op.
Åldersmärkning: 18+
Alternativ / primär konkurrent: Battlefield, PUBG