Multiversus

Huvudförfattare: Troels Høegh, copywriter och spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa denna guide till Multiversus

Multiversus kombinerar den populära “brawler”-genren med Warner Brothers stora katalog och har redan fått över 20 miljoner spelare.

Spelet är gratis att ladda ner men erbjuder köp av en mängd digital utrustning som nya spelare kan ha svårt att förstå.

Bör du vara försiktig innan du kastar dig in i detta tecknade slagsmål?

Här kan du få en översikt över spelets mekanismer och se om det finns anledning till att vara orolig.

Beskrivning

Multiversus är ett nytt kampspel men av den gamla skolan, där man en-mot-en eller i lag låter nävarna (och diverse fantasifulla redskap) tala.

Här slåss en riktig blandning av superhjältar, sportstjärnor, filmfavoriter och Looney Tunes-karaktärer kors och tvärs för att först slå ut motståndaren från banan.

Stilen är färgstark och slagsmålen är tecknade, så alla åldersgrupper kan delta.

Spelet är i skrivande stund utgivet som öppen beta, och det är därför sannolikt att spelet kommer att få förändringar när det släpps. I så fall kommer vi att försöka uppdatera denna artikel så fort som möjligt.

Varför vi har valt detta spel

Multiversus släpptes 19 juli 2022, har redan över 20 miljoner användare och har tagit kampspelsscenen med storm. Med Warner Brothers i ryggen har utvecklarna tillgång till en mängd kända karaktärer — från Batman till Snurre Sprätt — och sträcker sig över många ålders- och målgrupper. Eftersom spelet är free-to-play använder det mikrotransaktioner för att gå runt och erbjuder försäljning av massor av digital utrustning. När ett spel kombinerar mikrotransaktioner med en ung publik är det alltid en bra idé att vara extra uppmärksam.

Tidsanvändning

Striderna i Multiversus är halsbrytande korta och tar vanligtvis bara några minuter. Men därför kan de lätt bli många, när man känner sig manad att få revansch på motståndaren. Det finns en social förväntan att spela en match till slut om man väl har börjat, men striderna är så korta att man snabbt kan bli klar innan middagen blir kall.

Sociala komponenter

Man kan absolut spela Multiversus ensam, men det är klart roligast att spela med och mot andra.

Det kan vara en-mot-en eller i lag, men till skillnad från många multiplayer-spel erbjuder Multiversus inga sätt att kommunicera med de andra spelarna.

Det minimerar risken att råka ut för stötande språk eller socialt gränsöverskridande beteende.

Vad spenderar man pengar på?

DLC

Multiversus är i grunden gratis att spela och säljer därför olika DLC-paket med extra innehåll, som bland annat ger premium-valutan Gleamium och upplåsning av spelkaraktärer.

I skrivande stund finns det tre paket som kostar mellan 480 och 1100 kr.

Det motsvarar i praktiken att köpa spelet som boxed content men låser också upp mycket innehåll.

Om man spelar ofta kan man låsa upp det mesta innehållet på egen hand, och DLC-paketen fungerar huvudsakligen som snabbare tillgång till vissa spelkaraktärer men ger ingen konkurrensfördel.

Battle Pass

Alla spelare har som standard ett gratis Battle Pass som låser upp utrustning, emotes, spelresurser och mycket annat.

Som i de flesta multiplayer-spel är det möjligt att uppgradera sitt säsongskort till en bättre premiumversion som ger mer digital utrustning och kostar cirka 110 kr.

Om det ger valuta för pengarna är upp till var och en att avgöra, men de bättre belöningarna kan definitivt vara en motivation att spela mer.

Premiumvaluta

Multiversus använder en premiumvaluta, “Gleamium”, som bara kan köpas för riktiga pengar.

Gleamium kan användas för att snabbare låsa upp karaktärer, skins och emotes, men är inte nödvändig för att kunna konkurrera.

Det finns vissa saker i spelet som endast kan köpas med Gleamium — till exempel Battle Pass och vissa kosmetiska föremål — men generellt kan det mesta låsas upp genom att spela och genomföra utmaningar.

Psykologiska aspekter

Grinding

I alla free-to-play-spel med mjuka betalväggar finns ett element av grinding.

Man måste spela mycket och genomföra många utmaningar för att tjäna tillräckligt med spelresourcen Gold för att låsa upp alla spelkaraktärer.

Om man är otålig kan känslan av grinding vara en psykologisk knuff i riktning mot butiken och köp i spelet.

FOMO

Multiversus är uppdelat i säsonger, där olika erbjudanden är tillgängliga under begränsade perioder.

Om man har blivit biten av att spela och har kämpat hårt för att få ett särskilt föremål, kan fear of missing out (FOMO) motivera till att betala för det när tiden håller på att rinna ut.

Loss Aversion

När man spelar och genomför dagliga utmaningar låser det upp föremål via ett gratis Battle Pass, där man också kan se sin framgång.

Nedanför kan man se samma framgång för premiumversionen av säsongskortet — och all den utrustning man på ett sätt redan har tjänat, om man bara trycker på köp.

Så här iscensätter Multiversus (som de flesta spel) sitt Premium Battle Pass för att utlösa loss aversion, om spelaren bryr sig tillräckligt mycket om de virtuella belöningarna.

Spelekonomi

Som de flesta free-to-play-spel har Multiversus sin egen virtuella ekonomi, som använder premiumvalutan Gleamium, spilresourcen Gold och den lite udda delresursen Toast.

Gleamium, Gold och Toast

De flesta av spelets karaktärer är låsta från början och kan köpas för riktiga pengar med Gleamium eller med det Gold som spelaren tjänar genom att genomföra utmaningar.

En spelkaraktär kostar mellan 1.500 och 3.000 Gold eller 700 Gleamium (där 1.000 Gleamium kostar 120 kr.)

Om man vill låsa upp alla spelets karaktärer tar det lång tid, vilket kan fresta till att ta fram kreditkortet.

Dock är tempot i Multiversus (jämfört med andra spel i kategorin) för spelarens framsteg rimligt balanserat.

Slutligen finns det Toast, en resurs som spelaren inte själv kan använda — men donera till andra spelare (som då kan växla den till Gold) som ett tecken på respekt eller tack för en bra match.

Beteendeekonomi

När datorspel använder virtuella valutor är det för att minska smärtan av att behöva skiljas från sina pengar (det man kallar Pain of Payment) och för att kunna påverka det subjektiva värdet av ett spelobjekt med en psykologisk referenspunkt.

Om ett spelobjekt känns dyrt i kronor kan spelaren försöka grinda sig till det.

Men om det tar tillräckligt lång tid kan perspektivet förändras:

Frågan är inte längre om objektet är värt priset, utan om priset är lägre än värdet av spelarens tid.

Och vad är tid egentligen värd i en abstrakt spelvaluta?

Lyckligtvis är Multiversus ekonomi beundransvärt transparent. Det finns till och med en särskild ordlista så man lätt kan förstå hur allt hänger samman.

Det finns massor av saker att spendera pengar på — annars kan spelet inte gå runt — men Multiversus håller sig definitivt på den trevliga sidan av in-game-marknadsföring och psykologiska trick.

Finns det anledning att vara orolig?

Multiversus är ett free-to-play-spel där mycket innehåll är låst från början.

Det tar lång tid att spela sig till allt, och om man är otålig kan det vara frestande att köpa nya spelkaraktärer och skins.

Lyckligtvis är spelet välbalanserat och dess användning av mjuka betalväggar är definitivt i den milda änden.

Det finns inte många annonser i spelet, och man känner sig sällan manipulerad av något annat än bra gameplay.

Vi bedömer därför graden av oro att vara låg.

Bonusinfo

“Multiversus” är en ordlek på “multiverse” (det vill säga teorin om ett multiuniversum med parallella verkligheter) och ordet “versus” (engelska för “mot”, till exempel “Mike Tyson versus Evander Holyfield”).

Fakta om Multiversus

Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment
Utvecklare: Player First Games
Plattform: Windows, Xbox, PlayStation, med flera
Betalningsform: Free-to-play + mikrotransaktioner (man kan köpa ett Season Pass, färgglada skins, nya spelkaraktärer med mera)
Spelgenre: Kampspel
Game Modes: Single player och multiplayer, online och lokalt
Åldersmärkning: 12+
Liknande spel:
Super Smash Bros-serien, Brawlout