Marvel Snap

Huvudförfattare: Thomas Vigild, spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 juli 2023
Senast uppdaterad: 1 juli 2023

Därför ska du läsa denna guide

Marvel Snap var en av 2022 års stora mobilspel-lanseringar, med en gratis modell, snabba dueller, lättförståeligt gameplay och Marvels färgglada hjältar och skurkar som lockade miljoner spelare – både gamla och nya. Läs mer om Marvel Snap här.

Intro

Marvel Snap är ett turbaserat digitalt samlarkortspel baserat på Marvels universum av superhjältar och skurkar. Först sätter man ihop sin kortlek (som är “deck” på engelska) av 12 olika kort från korten i sin samling, och sedan utmanar man andra spelare online i korta intensiva dueller, där man under sex ronder får möjlighet att spela med starkare och starkare kort.

Generell beskrivning

Som de flesta samlarkortspel handlar Marvel Snap om att samla, sätta ihop och spela sina kort på bästa möjliga sätt. Före duellerna sätter varje spelare ihop sin egen personliga kortlek (“deck”) bestående av 12 olika kort med superhjältar och superskurkar från Marvel-universumet. Alla kort kostar att spela och har samtidigt ett styrkeområde. Dessutom har de flesta kort också speciella förmågor som påverkar antingen kortet själv eller andra kort på slagfältet – antingen spelarens egna eller motståndarens.

I själva duellerna möts två spelare i en arena med tre olika och slumpmässigt sammansatta “baser”, där varje spelare kan spela upp till fyra kort – dock alltid begränsat av hur mycket energi som spelaren har tillgänglig varje runda. Alla baser har en unik egenskap som förändrar spelets gång och kortens effekter, och eftersom baserna avslöjas en efter en under spelets gång, ger det en spännande oförutsägbarhet. Vinnaren vinner så kallade “Cubes” från förloraren, vilket är en sorts ranklistepoäng som anger hur mycket man har vunnit, men också hur man blir matchad i spelets kamper. Spelet matchar alltid spelare på ungefär samma “Cube”-nivå.

I varje rond kan man spela ett eller flera kort på de tre baserna för att gradvis bygga upp “styrkepoäng” på varje bas. Vinnaren är den spelare som har mest styrka på minst två av tre baser när spelet slutar. Varje duell spelas normalt över sex ronder. Båda spelarna startar alltid första ronden med en energipoäng och får sedan två energipoäng i rond två, tre i rond tre osv. Varje kort kostar energi, så man måste hela tiden välja vilken bas och vilka kort man vill prioritera energin på. Energin kan inte “sparas” till nästa runda, så det handlar om att skapa en balanserad samling av 12 kort i sitt “deck”, så korten både varierar i energi och styrka, men särskilt i hur de skapar en synergi med varandra.

Exempelvis ger “Captain America”-kortet en styrkebonus till alla kort som ligger på samma bas, medan “Hulk”-kortet kostar mycket energi men har å andra sidan enormt hög styrka. Alla kort är unika, så det är utmanande, engagerande och kräver strategisk skicklighet att sätta ihop sitt deck av kort. Samtidigt är hela spelets progression baserad på att man kontinuerligt får tillgång till nya kort till samlingen, som placeras i “decket”. I skrivande stund (mitten av juni 2023) finns det mer än 170 olika figurer från Marvels enorma universum i spelet.

Vad man spenderar pengar på

Marvel Snap är ett free-to-play-spel, så det är gratis att ladda ner och spela. Jämfört med andra spel i samma genre har spelet en överraskande avslappnad inställning till att tjäna pengar på sina spelare. Helt grundläggande kan man inte köpa sig till bättre kort, eftersom alla köp enbart har kosmetisk betydelse för spelupplevelsen. Alla kort kan ändras visuellt med många varierande och spännande designer, men det är viktigt att understryka att alla köpta ändringar på korten endast är kosmetiska.

Gold är spelets primära premiumvaluta och används både för att köpa Credits (se nedan) och allt annat i spelets butik. Minsta köp är 300 Gold för 70 kr, medan största köp är 8000 Gold för 1420 kr. Spelet ger därför mängdrabatt vid större köp.

Credits är spelets andra valuta och kan köpas för Gold. Credits används enbart för att kosmetiskt uppgradera ens kort.

Man kan därför välja att köpa massor av Gold, växla dem till Credits och använda dem för att göra sin samling av kort vackrare. Men överraskande nog har spelet infört begränsningar, så man endast kan göra detta ett begränsat antal gånger per dag. Spelet begränsar på så sätt möjligheten att spendera pengar, vilket är mycket sällsynt i denna typ av spel. Det är dock ett designval som vi gärna vill lyfta fram och berömma.

Spelets tredje och lite mer sällsynta valuta heter Tokens. De kan endast användas för att köpa kort som ännu inte är tillgängliga via “normalt” spel. Detta beror på att spelets butik är personligt anpassad, och utbudet av kort ändras varje dag. Det skapar både slumpmässighet och ett starkt psykologiskt incitament att logga in på spelet dagligen för att se om ens favorit Marvel-superhjälte har kommit på marknaden.

Slutligen kan man köpa ett säsongspass (Battle Pass) för 10 dollar, som ger en rad visuella förbättringar till korten samt ett nytt exklusivt kort varje månad, som inte kan köpas för Gold. Detta kort är dock speltekniskt inte “bättre” än så många andra kort, då spelet gör mycket för att man inte ska kunna köpa sig till starkare kort. Nästan alla kort är tillgängliga genom “normalt” spel – dvs. ju mer du spelar, desto fler kort blir gradvis upplåsta – och det finns bara ett fåtal speciella kort som endast kan fås om man betalar för dem.

Det är främst säsongspasset som är spelets inkomstmodell, men det är på inget sätt obligatoriskt: undertecknad har spelat Marvel Snap i över tre månader nu utan att betala en krona.

Trots spelets inte särskilt aggressiva inkomstmodell tjänar Marvel Snap ändå enormt mycket pengar och får miljontals nya spelare varje månad. I mars 2023 passerade spelet 50 miljoner dollar i intäkter med 18 miljoner spelare världen över. De senaste månaderna har spelet haft en månadsintäkt på över 10 miljoner dollar.

Mekanismer för att hålla kvar spelare

Korta dueller = ökad tidsanvändning

I sin design är Marvel Snap bland de minst tidskrävande och lättillgängliga digitala kortspelen på marknaden, eftersom det prioriterar korta snabba dueller. I konkurrenter som ”Magic the Gathering Arena” och ”Hearthstone” har spelarna mer inflytande över korten efter att de har spelats, vilket gör duellerna längre och mycket mer krävande. I Marvel Snap kan man inte direkt interagera med sina kort efter att de har spelats, vilket skapar mycket mer fokus på de enskilda rundorna och gör att en duell kan spelas på bara 3-4 minuter. Den korta speltiden gör att man får känslan av “bara en duell till”, eftersom tidslängden och spelet i sig är överskådligt. Å andra sidan kan man därigenom komma att spendera mer tid på Marvel Snap än på konkurrenterna. Det känns dock annorlunda, eftersom det finns fler naturliga pauser längs vägen. Om man är sugen på längre speltid, så finns Conquest-läget som är en serie matcher mot samma motståndare, där man hela tiden ska bedöma hur mycket “hälsa” förloraren förlorar efter varje match. Här är matcherna ofta svårare och kräver att man utnyttjar kortets effekter på bästa möjliga sätt.

Konstant utveckling och förändring

Marvel Snap förändras varje gång man spelar det. Dels förändras utbudet i spelets butik dagligen och är helt personligt, vilket ökar incitamentet för att logga in i spelet varje dag. Samtidigt får man efter varje avslutad duell – oavsett om man vinner eller förlorar – så kallade “boosters” till ett specifikt kort i sin samling, vilket kan användas tillsammans med Credits för att ändra kortets visuella uttryck. Detta gör att man dels blir medveten om olika kort i sin samling, men också får lust att uppgradera dem alla. Här kan man bli gripen av en slags samlarmani i jakten på den vackraste kortsamlingen.

Lätt att dela = mer hobby än spel

Marvel Snap är lätt att komma igång med och inställningen verkar ha varit att man ville vara så inkluderande, “vänlig” och tillmötesgående som möjligt. Det gör att man vill stanna kvar och Marvel Snap blir därför en digital “hobby” i linje med liknande fysiska samlarkortspel. Därför har man också lagt stor vikt vid att det är lätt att utmana andra spelare som befinner sig i samma fysiska rum som en själv, och på så sätt genom spelet jämföra varandras deck. Inställningen återspeglas också i ett mycket balanserat gameplay, där spelare med mer avancerade kort och högre nivå kan få en utmaning av mindre erfarna spelare.

Mekanismer för att hålla kvar spelare (spelaspekter):

Mer överskådlighet och enkelhet

Till skillnad från andra spel i samma genre är ens deck i Marvel Snap begränsat till 12 kort. Detta gör det dels mer överskådligt att sätta ihop ett bra deck, dels större sannolikhet att dra sina bra kortkombinationer och få dem i spel. Samtidigt har korten bara ett pris, en styrka och en effekt, vilket gör dem mycket mer strategiskt överskådliga än korten i andra liknande spel.

Konstant förändring och tur

De tre baserna som man kämpar om i varje duell förändras konstant, och många av dem förändrar helt hur man ska spela sina kort. Dels avslöjas de gradvis, det vill säga endast effekten av bas 1 är synlig i första rundan, dels kräver många av dem att man måste improvisera och spela sina kort på ett helt annat sätt – till exempel när en bas ändrar reglerna så att man plötsligt drar kort från motståndarens hand istället för sin egen. Den eviga förändringen kombinerat med kortens fasta effekter skapar visserligen en del slumpmässighet, men just därför också motivation att försöka igen om man förlorar en duell; “man hade ju bara otur och förlorade inte för att man spelade dåligt”.

Psykologiska aspekter

Snap eller inte?

Spelets namn är uppkallat efter denna betting-liknande funktionalitet, som också är känd från brädspel som Backgammon. Att “snappa” är när en av spelarna vill fördubbla antalet Cubes som de spelar om i duellen. Båda spelarna måste acceptera “snapet”, och därmed kan spelarna sluta med att vinna – eller förlora – åtta Cubes efter en duell. På så sätt kan man fördubbla risken när man känner att man är på väg att vinna – och det skapar en stark psykologisk krok inspirerad av gambling.

Beröm och “achievements”

Spelet berömmer spelaren konstant – även om man förlorar. Det är nästan omöjligt att inte klara någon form av uppdrag efter varje duell, eftersom det finns månadsvisa, veckovisa och dagliga uppdrag som belönar en med Credits eller Gold.

Alltid en motspelare

Min misstanke är att spelet också använder “bots” – det vill säga datorstyrda spelare – eftersom det, på grund av spelets begränsade chatt-system, är svårt att avgöra om man spelar mot en människa eller en maskin.

Spelbar reklampelare

Marvel Snap är en spelbar reklampelare för allt inom Marvel. Därför är det mindre viktigt att spelet tjänar pengar, om det istället tjänar till att synliggöra hela Marvels universum när det ska lanseras nya filmer, spel, serier och serietidningar. Dock väljer många att köpa season pass till spelet i hopp om att få snabbare tillgång till kort med sina favoritkaraktärer från universumet. Marvel Snap verkar som den ultimata “fan-service”, där spelarna kan sätta ihop just sitt team av superhjältar och utnyttja deras styrkor och svagheter tillsammans.

 

Sociala komponenter

Spelet har inget chatt-system, så det är inte möjligt att kommunicera direkt med andra spelare online. Spelarna kan bara skicka olika emojis till varandra, som dock alla är positiva såsom fistbumps, thumbs-up och yeah.  

Annan viktig information

Marvel Snap är utvecklat av Second Dinner, vilket består av utvecklarna bakom spel som ‘Magic the Gathering Arena’ och ‘Hearthstone’. Därför är inget i spelets design och pengamaskineri en slump – det är mycket erfarna utvecklare som siktar på att ‘Snap’ ska locka spelare från båda konkurrenterna på grund av dess mer tillgängliga spelmekanik.

Det finns otaliga videor på bland annat YouTube med guider till Marvel Snap. Här ger “Cozy Snap” en nybörjarkurs.

Finns det anledning till oro?

‘Marvel Snap’ är ett av de minst aggressiva digitala samlarkortspelen på marknaden när det gäller betalning. Spelet använder inga av de annars vanliga teknikerna och taktikerna som loot boxes, särskilda kort mot betalning eller dyra växlingar av online-valuta, och allt i spelet känns transparent. Samtidigt finns det inget tryck på att köpa innehåll i spelet, och det finns inte heller några annonser när man spelar. Därför finns det ingen anledning till oro när det gäller ekonomi, men psykologiskt sett är spelet otroligt väl utformat för att ständigt behålla spelarens intresse och därmed tidsanvändning mer som en hobby och mindre som ett spel.

Fakta om Marvel Snap

Utgivare: Nuverse
Utvecklare: Second Dinner
Utgivningsår: 2022
Plattform: Android, iOS, MacOS, Windows
Betalningsform: Free-to-play + mikrotransaktioner, Battle Pass
Speltyp: Samlarkortspel (Collectible Card Game – CCG)
Game Modes: 1v1, Battle Mode, Conquest
Åldersgräns: 16+
Liknande spel: Hearthstone, Magic the Gathering: Arena, Pokémon TCG Online