The Sims 4

Huvudförfattare: Thomas Vigild, spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Kort introduktion

The Sims 4 är en livssimulator där spelarna skapar, experimenterar och leker med virtuella människor — kallade Sims/Simmare — samt deras omgivningar.

Därför ska du läsa denna guide til Sims 4

The Sims 4 har en global skara av superfans som använder spelet som en stor virtuell sandlåda, där de kan experimentera med olika sätt att leva. Men bör du vara orolig?

Allmän beskrivning

The Sims 4 är en simulation av människolivet. Spelarna får kontroll över ett stort levande digitalt dockhus, där de kan skapa, leka och experimentera med virtuella liv — både människor (Sims/Simmare) och djur (om man köper ett av spelets många expansionspaket).

Alla Simmare har olika personligheter som måste tillgodoses och en lång rad behov som spelaren måste tillfredsställa — till exempel hunger, energi, hygien, kissnödighet (!) och underhållning. Spelet styrs och ses från ovan, så spelaren har hela tiden överblick över Simmarna, samt ansvarar för Simmarnas välmående och kvaliteten på deras hem.

Spelet sätter upp en rad olika mål och uppdrag för Simmarna, till exempel kan spelet sätta mål om olika jobb, livssituationer eller krav på hemmet. De flesta spelare väljer dock att använda spelets ramar mer kreativt genom att ignorera spelets målsättningar och istället skapa sina egna.

Det är till exempel lätt att “fuska” i spelet så att spelaren får mer pengar, gladare Simmare och större hus genom att mata in inte särskilt hemliga fuskkoder i spelet. Därmed har spelet i lika hög grad blivit ett uttrycksmedel och en digital sandlåda för virtuellt liv. I det perspektivet kan spelet ses som en spelbar spegel som visar spelarens syn på allt från samlevnads- och familjeformer till skönhet, framgång och lycka.

Vad man spenderar pengar på

Grundversionen av “The Sims 4” kostar ca 400 kr och innehåller i sig själv mycket innehåll, vilket är tillräckligt för ett “normalt” spel. Spelets affärsmodell är därefter baserad på försäljning av månatliga innehålls- eller expansionspaket. Dessa finns i fyra olika storlekar och priser, från störst till minst: “Expansionspaket”, “Game Packs”, “Stuff Packs” och “Kits”.

Expansionspaket

Expansionspaketen tillför större gameplay-mässiga förändringar till spelet och släpps därför relativt sällan. Varje expansionspaket har ett specifikt tema, till exempel gör expansionspaketet “Hundar & Katter” (ca 240 kr) det möjligt att ha husdjur och göra karriär som veterinär, medan expansionspaketet “Kändisliv” (ca 240 kr) introducerar möjligheten för Simmarena att bli kända filmstjärnor — inklusive en helt ny stadsdel som gör parodi på Hollywood.

Varje paket kostar mellan ca 240 kr och ca 480 kr. Det har hittills släppts 12 sådana.

Game Packs

De något billigare “Game Packs” ger mindre nytt innehåll och gameplay-möjligheter än expansionspaketen, men innehåller mer än Stuff Packs. I Game Packet “Föräldraliv” (104,30 kr) tillförs möjligheten att uppfostra barn, och i “Vampyrer” kan ens Simmare bli odödliga och suga blod (ca 169 kr).

Stuff Packs

Den näst minsta formen av expansion är “Stuff Packs”, som tillför olika former av mindre fyllnadsmaterial till spelet, till exempel nya aktiviteter och hobbyer för Simmarena. Exempelvis finns “Paranormal” (ca 90 kr), där Simmarena kan uppleva övernaturliga händelser och bli vänner med ett spöke, och “Skickligt stickat” (ca 90 kr), som gör det möjligt att sticka kläder och inredning till Simmarena.

Kits

Slutligen finns “Kits”, som är de minsta och billigaste tilläggen. Kits tillför mindre och främst kosmetiska tillägg till spelet i stil med skins och ändrar som regel inte spelets möjligheter. Två exempel är “Modernt herrmode-kit” (ca 63 kr) eller “Fitness” (ca 90 kr). Det förstnämnda utökar spelarens virtuella garderob med 24 nya klädesplagg, medan det något dyrare “Fitness”-paketet ger tillgång till en virtuell klättervägg samt 12 sportkläder och 29 nya föremål för inredning.

Det är inte möjligt att köpa kläder, föremål eller funktioner individuellt, och hela innehållet i innehållspaketen anges alltid före köp. Det finns därför ingen användning av loot box-strategi.

Abonnemang

Istället för att köpa spelet är det möjligt att prenumerera på EA:s två speltjänster “EA Play” eller “EA Play Pro”, som kostar 52 kr respektive 193 kr per månad, och som finns till Windows, PlayStation 4 och Xbox One. Med detta abonnemang har spelaren tillgång till spel som just “The Sims 4”, men också en rad andra titlar som “FIFA”-serien, “Battlefield V”-serien och “Mass Effect”-serien. Generellt finns hela EA:s spelkatalog tillgänglig med Pro-abonnemanget, medan det vanliga EA Play-abonnemanget endast ger tidsbegränsad tillgång till utvalda EA-titlar. Grundspelet The Sims 4 samt tre expansionspaket ingår i EA Play Pro-abonnemanget, men ytterligare expansioner måste köpas separat.

Spelaspekter

Konstant nytt innehåll

Spelet behåller främst spelarens intresse genom att kontinuerligt släppa nytt innehåll och skapa känslan av att inte ha “tillräckligt” med valmöjligheter. Som spelare får man lätt känslan av FOMO (Fear Of Missing Out), eftersom det varje månad antingen släpps nya innehållspaket eller större expansionspaket, så spelet är hela tiden föränderligt och utökar sina möjligheter. Beroende på expansionspaketets storlek kostar de mellan 63 och 480 kr.

Den stabila strömmen av nytt innehåll skapar samtidigt en social förväntan, särskilt när yngre spelare jämför sina Sims-universum med varandra. Denna jämförelse skapar en lust att köpa fler expansioner och mer innehåll till spelet, där särskilt bara det nya är bra nog.

Svårgenomskådad simulation

Eftersom spelet är en simulation är det omöjligt att avgöra hur spelet faktiskt förändras och vilka effekter de olika köpen har — det är svårt att märka om ens Simmare förändras och reagerar på de olika köpen i spelet. Därför bör köpen av särskilda innehållspaket främst ses som kosmetiska tillägg som inte omedelbart ändrar spelets grundläggande gameplay.

Skapa eget innehåll

I kraft av att “The Sims 4” är en simulation som ger en “sandlåda” av möjligheter, finns det oändliga möjligheter att bygga egna hus, Simmare och hela bostadsområden. På så sätt känns spelet mycket öppet, och spelaren skapar sitt eget innehåll konstant — spelet blir en spegel av sin spelare.

Samtidigt är möjligheterna att “modda” — dvs. modifiera — spelet en stor del av dess framgång och attraktionskraft. Med lite datorkunskap kan man lägga till moduler i spelet som utvecklarna aldrig själva skulle röra vid, och det involverar allt från narkotika och husbåtar till nya yrken som begravningsentreprenör, tatuerare eller paparazzi-fotograf.

Psykologiska aspekter

Samlarmani

Precis som andra spel med oändliga mängder funktioner som extra tillköp, är ett centralt psykologiskt grepp känslan av FOMO och samlarmanin i att vilja ha, uppleva och samla “allt” i “The Sims 4” — trots att det är ytterst dyrt och svårt i praktiken.

Rollen som “gud”

Känslan av kontroll är central för spelupplevelsen i “The Sims 4”. Genom att ge spelaren total kontroll över en myrstack av virtuellt liv, får spelaren känslan av att vara en närmast “allsmäktig gud”. Detta innebär att spelaren kan behandla Simmarna precis som de vill, vara omtänksam och kreativ eller bestraffande och destruktiv. Spelaren kan plåga eller döda sina Simmare, och på så sätt kan spelet ta en våldsam vändning och bli psykiskt obehagligt att spela.

Voyeurism

Det finns en stor psykologisk tillfredsställelse i den eskapism som “The Sims 4” erbjuder, när man helt själv utan tidspress kan skapa en virtuell värld — och sedan se sina Simmare agera i den. Ungefär som att skapa sin egen virtuella Big Brother-show.

Sociala komponenter

Modding och sociala medier

Spelet har en enorm dragningskraft och en stor fanskara på sociala medier, där många undergrupper jämför, diskuterar och presenterar sina olika Simmare, grannskap, hus och kreationer. Dessutom finns det en stor community av “moddare” som skapar alla möjliga gratis modifikationer till spelet, och som därigenom håller det levande över tid. Notera att många av dessa inofficiella “mods” tillför möjligheter till spelet som kanske inte är åldersanpassade i förhållande till spelets åldersmärkning.

Begränsat onlinespel

The Sims 4 har ett inbyggt online-vänsystem, där spelare kan besöka varandras hem och låta sina Simmare umgås med varandra. Multiplayer-funktionen är dock relativt begränsad, så spelare kan till exempel inte direkt chatta med varandra i spelet, och spelare kan endast besöka varandras världar via inbjudan. Vid dessa besök är det samtidigt starkt begränsat hur mycket spelarna kan påverka varandras världar, till exempel är det inte möjligt att förstöra andras hus eller döda varandras Simmare.

Finns det anledning till oro?

I förhållande till de ekonomiska aspekterna av spelet finns det ingen anledning till oro, inte heller i förhållande till eventuell gambling. Det finns inga in-game-köp eller andra typer av mikrobetalningar under spelets gång, och “The Sims 4” kostar aldrig mer än själva den initiala köpesumman för både grundspelet och expansionspaketen. Det finns inte heller användning av reklam.

Spelet skyltar tydligt med priserna för allt innehåll, och det uppmuntrar inte aktivt spelaren till fler köp.

En stor del av motivationen bakom ytterligare köp vilar på spelarens lust att experimentera och skapa nya utmaningar, men bland fansen skapas motivationen också av sociala förväntningar och en viss grad av grupptryck.

Vi är därför inte oroliga för de ekonomiska fällorna i The Sims 4, men vi uppmanar till att hjälpa barn att navigera i spelets sociala förväntningar.

Fakta om The Sims 4

Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: Maxis
Utgivningsdatum: 2014
Plattform: Microsoft Windows, macOS, Sony PlayStation 4, Xbox One
Betalningsform: Boxed Content med köp av expansionspaket
Speltyp: Simulation, Sandbox
Liknande spel: Stardew Valley, Animal Crossing: New Horizons, Second Life
Åldersmärkning: PEGI 12+. Allt är översatt till svenska.