Grand Theft Auto Online

Huvudförfattare: Troels Høegh, copywriter och spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 11 september 2022

Därför bör du läsa denna guide

Grand Theft Auto är — mätt i försäljningssiffror — världens mest framgångsrika datorspel.

Trots att det senaste bidraget släpptes redan 2013, genererar spelet fortfarande enorma summor varje år, inte minst genom mikrotransaktioner.

Online-versionen är fylld med erbjudanden om digital utrustning, virtuell valuta och DLC, vilket kan verka helt överväldigande om man inte är van vid komplexa spelsystem – oavsett om man är vuxen, barn eller något däremellan. 

Här kan du få en översikt över spelets mekanismer — bland annat det virtuella kasinot — så du kan se vad som händer bakom grafiken.

Beskrivning

Parallellt med det framgångsrika singleplayer-spelet Grand Theft Auto V släppte utvecklaren Rockstar 2013 en online multiplayer-del, Grand Theft Auto Online, där spelarna tillsammans befolkar ”Los Santos” – en fiktiv version av Los Angeles, där spelarna kämpar om att nå toppen i stadens kriminella undre värld.

Trots att Grand Theft Auto Online släpptes redan 2013, är spelet fortfarande extremt populärt och omsatte så sent som 2021 över en miljard dollar enbart genom mikrotransaktioner.

GTA Online är inte bara en stor och öppen värld som spelarna kan utforska. Det är också ett komplicerat ekonomiskt system där det finns nästan lika mycket att spendera pengar på som i verkligheten.

Man måste samtidigt vara medveten om att innehållet i spelet är riktat mot spelare över 18 år. I spelet tar man rollen som en våldsam, virtuell kriminell i en modern storstad, och därför kan vissa finna spelet stötande, särskilt när det gäller framställningen av våld, kvinnor och minoriteter.

Varför vi har valt detta spel

GTA-serien har i över 20 år varit ett av de mest kontroversiella och framgångsrika datorspelen i världen. 

2013 släpptes Grand Theft Auto V (populärt kallat GTA5) och genererade på 36 timmar över en miljard dollar till utgivaren Rockstar Games. 

Det blev den bäst säljande underhållningsprodukten (inte bara spel, utan all underhållning) i historien. 

Och det skapade rubriker både för sina försäljningssiffror och för sina kontroversiella teman om våld, brott och konsumtionskultur. 

GTA5 är en hård men intelligent parodi på Los Angeles, sociala medier och girig konsumtion. 

GTA Online tar samma ironiska meta-lager om konsumtionskultur och använder det för att sälja mikrotransaktioner, där man kastar riktiga pengar efter digitala bilar, lyxlägenheter, designkläder och kasinobesök. 

Spelkaraktärens mobiltelefon är central för att ta emot uppdrag — och för att bombardera spelaren med annonser för DLC och sätt att spendera både riktiga och virtuella pengar. 

Allt med en ironisk ton som kan göra det hela svårare att genomskåda.

Om man är ny spelare kan GTA Online verka överväldigande, och man måste stå ut med en utmanande inlärningskurva — medan möjligheten att köpa sig förbi hindren erbjuds konstant.

Tidsåtgång

Uppdragen i GTA Online varierar mycket och kan ta från några minuter till över en timme. Dock bör man vara beredd på att lägga till 5-10 minuter till sin planerade speltid, då GTA Online tar lång tid att ladda.

Sociala komponenter

GTA Online är ett multiplayer-spel riktat till spelare över 18 år. Här korsas spelarnas vägar under uppdrag — och ibland (okej, ofta) slutar mötena i blodiga strider. Som ny spelare måste man stå ut med att stöta på motspelare med mycket bättre utrustning, och man riskerar ofta att bli trollad och nedskjuten på öppen gata av spelare på högre nivå.

Spela i grupper

Tillsammans är man starkare, och många uppdrag i GTA Online kan bara genomföras i grupp. Det kan därför vara en fördel att spela med vänner, och om man inte har en klan finns det en Discord-server där spelare kan planera uppdrag tillsammans.

Voice chat

Eftersom samarbete är avgörande är voice chat automatiskt påslaget. Här kan man riskera att möta en hård ton, men det är lyckligtvis lätt att stänga av voice chat.

Textchatt

Spelet erbjuder också en textchatt, och här bör man vara medveten om spamannonser från andra spelare — så kallade modders och farmers — som erbjuder försäljning av spelobjekt och virtuell kredit. Detta är emot spelets regler och man kan lätt bli lurad. GTA Online upprätthåller bara delvis sina egna användarvillkor, och man kan därför riskera att möta motspelare som drar nytta av förbjudna modifieringar — och därför har en markant fördel i spelet.

Vad spenderar man pengar på?

Shark Cards

GTA Online erbjuder en gemensam valuta, GTA Dollars, som kan tjänas genom att spela eller köpas för riktiga pengar via virtuella kreditkort — de så kallade “Shark Cards”. GTA Dollars är centrala för allt i GTA Online, där bilarna kan kosta flera miljoner. Det dyraste Shark Card kostar 769 kr och omräknat kostar bilarna omkring 150 kr i genomsnitt. Så man kan snabbt bränna några Shark Cards om man vill fylla garaget, och det kan bli dyrt att spela GTA Online om man inte vill grinda i timmar.

GTA+

GTA+ är en prenumerationstjänst för PS5 och Xbox Series X|S, där spelaren automatiskt får virtuell valuta, utrustning, skins med mera. GTA+ kostar cirka 70 kr per månad.

Grå marknad

I spelets textchatt och på tredjepartssidor kan man stöta på andra spelare som erbjuder försäljning av GTA Dollars och modifieringar. Detta är emot spelets regler, och man riskerar både att bli lurad och att få sitt konto stängt om man köper dessa förbjudna tjänster.

Psykologiska aspekter och spelaspekter

Pain of Payment

Pain of Payment betecknar obehaget vid att behöva betala pengar — något som forskning och inte minst säljare har funnit blir mindre om betalningen görs abstrakt, exempelvis via kreditkort eller abonnemang. I GTA Online kan man använda sitt riktiga betalkort för att köpa virtuella kreditkort med digitala GTA Dollars, som slutligen kan växlas till jetoner på spelets kasino. Det är ganska många led av abstraktion, vilket kan göra att den kritiska känslan sätts ur spel.

Hot State Decisions

Hot State Decisions är en strategi inom beteendedesign där spelutvecklare kan spekulera i spelarens “flow” och frustration när det bryts. I stridens hetta kan man vara mer benägen att fatta kortsiktiga beslut för att behålla den goda känslan. Ju mer ogenomskinliga förhållanden, desto lättare kan spelaren förlora överblicken och köpa något. GTA Onlines ekonomiska system är påfallande komplext och nästan lika frustrerande.

FOMO

GTA Online erbjuder många tidsbegränsade aktiviteter som ökar spelarens engagemang och kan ge en känsla av FOMO (Fear Of Missing Out) om man inte deltar. Samtidigt får man regelbundet annonser för tidsbegränsade erbjudanden i spelets många butiker. Om man har blivit fäst vid spelet kan FOMO vara en stark motivation att återvända och spela ofta samt att köpa innehåll innan det försvinner.

Grinding

Grinding är gamerslang för repetitiva spelaktiviteter där man typiskt genomför samma uppdrag om och om igen för att optimera sin resursinsamling. Om man som spelare i GTA Online har siktat in sig på en särskild bil eller bostad att köpa, måste man vara beredd att grinda länge för att få ihop tillräckligt med GTA Dollars — eller betala med riktiga pengar.

En studie

En studie från Stanford University testade människors förmåga att fatta bra beslut under pressade omständigheter.

Två grupper fick minnas ett tal, gå längs en korridor och berätta talet för en forskare i ett annat rum.

På vägen erbjöds de något att äta och kunde välja mellan en kaka och en frukt.

Den ena gruppen hade fått ett tvåsiffrigt tal, medan den andra gruppen hade fått ett sjusiffrigt tal.

Deltagarna med sjusiffriga talet valde nästan dubbelt så ofta kakan som de med tvåsiffriga talet.

Studien används som exempel på hur vi kan vara mer benägna att fatta kortsiktiga, omedelbart tillfredsställande beslut när vi har mycket att tänka på.

Detta kan spelutvecklare utnyttja med överväldigande design och erbjudanden om mikrotransaktioner som en tillfällig lösning som sällan är idealisk på lång sikt.

Bekymmer

Icke transparent ekonomiskt system

GTA Online har ett komplext ekonomiskt system som inte bara inkluderar virtuella bankrån utan går på gränsen till att råna spelaren med överväldigande mikrotransaktioner och pay-to-win-liknande design.

Spelaren tjänar virtuella pengar genom att slutföra uppdrag, men köp och underhåll av bilar, bostäder och flygande raketcyklar är dyrt och kräver mycket tid av grinding.

Samtidigt skickar spelet räkningar för in-game-hyra och garageunderhåll, och till slut känner man sig som om man behöver en virtuell revisor.

Dessutom får man ständigt annonser för sätt att spendera pengar på: DLC, reor hos bilhandlare, reklam för spelets kasino och mycket mer.

Spel i spelet — kasino

I GTA Online finns det nästan lika mycket att spendera pengar på som i verkliga världen. Det finns massor av små spel i spelet, till exempel golf, biljard och inte minst ett stort virtuellt kasino.

Här kan spelarna besöka och delta i alla klassiska kasinospel och till och med bli medlem i klubben med egen lyxsvit.

Allt kostar naturligtvis GTA Dollars, som kan köpas för riktiga pengar.

Även om spelaren måste gå igenom en rad abstrakta betalningsled, erbjuder GTA Online helt öppet kasinospel som man indirekt kan använda riktiga pengar på.

Juridiskt sett är det inte gambling, eftersom pengarna är låsta i spelet och inte kan tas ut.

Det betyder att man kan spendera pengar tills de är slut — och få samma upplevelse som riktig gambling — men man kan inte vinna något i verkligheten. På så sätt vinner huset alltid — på mer än ett sätt.

Balansgång till pay-to-win

Utvecklaren Rockstar hävdar själva att GTA Online inte är pay-to-win, eftersom det är möjligt att låsa upp allt genom att spela.

Kritiker av spelet säger motsatt att det tar så lång tid att det inte är realistiskt möjligt — och att spelare som köper Shark Cards har en så stor fördel att andra inte kan hänga med.

Det finns definitivt mycket att spendera pengar på i GTA Online, och det tar lång tid att tjäna ihop till att ens köpa en enda bil. För att inte tala om ett garage till den.

Nya spelare kan känna ett tryck att snabbt kunna konkurrera, och då finns det få andra val än att betala sig förbi hindren.

Förhållandet mellan belöningar för att spela och prissättningen av spelobjekt verkar inte gynna spelare som bara vill grinda för att få sin digitala utrustning.

Bör jag vara orolig?

Datorspel kan numera bygga världar som är nästan lika komplicerade och överväldigande som verkligheten.

Som ny spelare i GTA Online kan man känna sig som att man kör en trehjuling i en värld av lyxbilar medan man försöker förstå ett sofistikerat ekonomiskt system.

Kombinationen av mikrotransaktioner, kasinospel och massiv in-game-marknadsföring är dold bakom ett ironiskt meta-lager som är både oroande och problematiskt.

GTA har alltid varit ett kontroversiellt spel, men GTA Online går inte bara till gränsen med sina vuxna teman – det går långt över den i sin användning av aggressiva spel-, gambling- och försäljningsmekanismer.

Vi bedömer därför graden av oro till att vara hög.

Fakta om Grand Theft Auto Online

Utgivare: Rockstar Games
Utvecklare: Rockstar North
Utgivningsår: 2013
Plattform: Windows PC, PlayStation, Xbox m.m.
Betalningsform: Boxed Content + mikrotransaktioner (man betalar fullt pris för spelet Grand Theft Auto V (GTA 5) och kan köpa premiumvaluta, paket med spelobjekt och abonnemang för extra innehåll.
Speltyp: Skjutspel, Action-Adventure, Open World
Game modes: Online multiplayer, PvE, PvP
Åldersmärkning: 18+
Alternativ / primär konkurrent: Saints Row, Just Cause, Pay Day