Empires & Puzzles

Huvudförfattare: Rune Kristian Lundedal Nielsen, Ph.D., docent, IT-Universitetet i Köpenhamn
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 9 februari 2023
Senast uppdaterad: 9 februari 2023

Därför ska du läsa denna guide

Marknaden för mobilspel är en miljardindustri. Faktum är att några av de mest lönsamma spelen just nu är mobilspel. Det är till exempel spel som PUBG Mobile, Honor of Kings och Genshin Impact, som ser miljonerna fylla deras konton.

Men förutom de spel som toppar listorna finns det många mindre kända mobilspel som tjänar miljoner på att manipulera spelare med samma beroendeframkallande metoder och får oss att spendera mer pengar och mer tid. Vi har valt ut Empires & Puzzles här, men det är bara ett exempel bland många.

Varför vi har valt detta spel

Vi valde att titta närmare på Empires & Puzzles eftersom en läsare hade kontaktat oss om spelet, som hon var orolig över.

Empires & Puzzles är därför inte valt för att det framstår som ett unikt, banbrytande exempel som har satt spår i hela spelindustrin, utan för att Empires & Puzzles är ett exempel på de otaliga mobilspel som spenderar mycket pengar på marknadsföring och en aggressiv monetarisering, och som därför har potential att locka vissa spelare att spendera mer pengar än de egentligen vill.

Empires & Puzzles är för litet för att ha sin egen Wikipedia-sida, men hade redan 2019 miljontals dagliga användare, hade laddats ner över 41 miljoner gånger och hade omsatt över 500 miljoner amerikanska dollar.

Introduktion

I Empires & Puzzles ska man samla resurser som används för att uppgradera byggnader, hjältar och vapen och tillsammans med andra spelare kan man bekämpa mäktiga monster, de så kallade titanerna. Men Empires & Puzzles är också ett spel som är svårt att kategorisera eftersom det sträcker sig över flera genrer samtidigt. Som spelnamnet antyder måste man både bygga imperier och lösa enkla pussel/utmaningar i form av match-3-uppgifter (i stil med Candy Crush Saga).

Man använder dessa utmaningar/match-3-uppgifter för att bekämpa fiender i ett fantasy-universum, men man behöver inte själv spela denna del av spelet. Istället kan man bara ställa spelet på ‘auto-play’, så spelar spelet sig självt.

Man bygger också baser för sitt imperium på ett sätt som påminner om en starkt begränsad version av klassiska strategispel som till exempel Age of Empires (spelets namn Empires & Puzzles lutar sig också mot det klassiska namnet). Empires & Puzzles innehåller också rollspelselement som påminner om en mindre version av till exempel World of Warcraft.

I grunden är Empires & Puzzles ett spel där man samlar (eller farmer) olika resurser på ganska ointressanta sätt. Utvecklarna bakom spelet vet att det är tråkigt, och därför blir man ofta tillfrågad om man vill betala för att komma vidare snabbare. När jag öppnar spelet måste jag därför stänga mer än fem mindre pop-up-fönster, som alla handlar om att jag ska köpa något. Det finns definitivt goda skäl att betala för att slippa vänta, i skrivande stund håller jag på att träna 128 hjältar. Jag kan antingen vänta en månad tills de är klara eller betala 2900 kronor (!) för att hoppa över väntetiden.

När allt detta är sagt är Empires & Puzzles ändå ett spel som fångar. Det är svårt för mig att beskriva varför det fungerar, eftersom alla delar av spelet är utförda mycket bättre i andra spel. Det handlar nog mest om den grundläggande tillfredsställelsen man får när man upplever framsteg, utveckling och progression—även om det sker i ett virtuellt fantasyuniversum som verkar vara designat för att främst maximera intäkter.

Empires & Puzzles är nog i verkligheten mest av allt ett socialt idle-game, alltså ett spel som man sköter lite som en Tamagotchi snarare än att faktiskt spela det. Till skillnad från Tamagotchi försöker detta spel mycket aggressivt att slå mynt av sina spelare.

Vad spenderar man pengar på?

Empires & Puzzles kan laddas ner och spelas gratis, men man kan få en bättre spelupplevelse genom mikrotransaktioner. Allt som man köper i spelet är, såvitt jag kan se, randomiserat (dvs. slumpmässigt) eller något som hjälper en att uppnå något slumpmässigt. Spelet har undvikit att använda loot boxes genom att inte sälja dessa slumpmässiga belöningar i lådor, “förpackningen” är helt enkelt borttagen, men det underliggande systemet är detsamma. Man spelar, ser reklam eller betalar för att uppnå ett slumpmässigt föremål. Man kan också betala för att hoppa över väntetiden.

Varje nivå är faktiskt också en loot box i sig själv, eftersom poängen med att spela är att få loot och så det mystiska fenomenet att man med så kallade ‘loot-biljetter’ kan vinna automatiskt (i spelet kallas det en auto-win).

Produkternas pris ligger på iOS mellan 15 kronor och 1450 kronor.

Spelare kan inte byta och sälja in-game-items med varandra, och det uppstår därför inte utbredd problematisk svartmarknadshandel, även om det naturligtvis alltid är möjligt att sälja hela spelkonton.

Sociala komponenter

Man spelar både tillsammans med sin allians och tävlar mot andra spelare och allianser. Spelare kan inte interagera med främlingar i spelet direkt, men kan chatta med alla spelare i en global chatt och med medlemmar av sin allians i en allianschatt. Det kan vara upp till 30 medlemmar i en allians (motsvarande det som ofta kallas en guild i andra spel). Röst-kommunikation är inte möjlig genom spelet utan användning av tredjepartsprogram som till exempel Discord.

Small Giant censurerar textchatten för anstötliga ord med ett automatiskt filter, det är dock okänt hur effektivt filtret är.

Psykologiska aspekter

Empires & Puzzles använder i hög grad slumpmässiga utfall och belöningar för att skapa engagemang hos spelaren. Dessutom är det mycket tillfredsställande att samarbeta med sina allianspartners och hjälpa dem med resurser. Konkurrenskraftiga element såsom globala och nationella rankinglistor och att attackera svagare spelare skapar också engagemang. Spelet är lätt att lära sig, och så snart man har lärt sig att uppskatta framstegen i spelet, kan man spela för evigt (både på gott och ont).

Spelet borde kanske kritiseras (eller berömmas) för att ha lyckats göra nästan allt i spelet till loot boxes som använder ogenomskinliga algoritmer för att dela ut vinster. Eftersom vinsterna inte kan bytas mellan varandra, kommer många nog anse dem som mindre skadliga, men det råder ingen tvekan om att man kan spendera mycket pengar mycket snabbt.

Spelet är inte klassificerat som ett vinstgivande spel (dvs. gambling), eftersom det inte är möjligt (inom spelets regler) att omvandla vinster till riktiga pengar. Man kan dock påstå att vinsterna har otroligt stort psykologiskt värde och inverkan på spelarens chans att vinna. Eftersom man kan följa hur mycket de enskilda medlemmarna bidrar till alliansen kan det lätt uppstå situationer där man känner att man bör bidra med mer tid eller mer pengar för att inte parasitera på sina vänner.

Spelbutiken visar priser både i svenska kronor och i blå diamanter (som kan köpas för svenska kronor). Det är därför inte helt lätt att förstå vad de olika produkterna exakt kostar.

Spelet ger ingen information om sannolikheten att vinna olika hjältar och vapen.

Gambler’s fallacy

En spelare som har haft ‘otur’, kan komma att tro att oturen nödvändigtvis måste vända, och att det bara gäller att hålla ut (och spendera mer pengar). Som när jag till exempel har spenderat flera hundra kronor i spelet och fortfarande bara har en legendarisk hjälte.

Sunk cost fallacy

När en spelare har spenderat en del pengar utan att uppnå vinst, står personen inför ett val: att sluta och erkänna att ha förlorat sina pengar eller att fortsätta i hopp om att uppnå den önskade vinsten och därmed ha rättfärdigat sin konsumtion. 

Near misses

Det är ofta marginaler som avgör om man vinner eller förlorar. Detta kan ge en stark motivation att fortsätta, särskilt eftersom man förlorar all den loot man har fått genom kampen om man ger upp. Om man vill fortsätta kan man köpa extra liv. Detta är enligt min åsikt inte problemfritt etiskt sett.

Losses disguised as wins

Ibland kan det vara svårt att bedöma om man faktiskt har vunnit eller förlorat efter att ha spenderat mycket pengar eller diamanter på att köpa utrustning, hjältar eller annat som alla delas ut slumpmässigt efter en okänd algoritm. När man alltid vinner något, kan det vara svårt att bedöma om man faktiskt har fått mer eller mindre tillbaka än vad man investerade.

Chasing

I gambling liksom på många andra områden i livet tenderar människor att försöka vinna tillbaka det förlorade. Om man har upplevt att ha haft mycket otur, kan det vara lockande att försöka vinna tillbaka det förlorade igen. Problemet är naturligtvis att den underliggande algoritmen kanske bara är designad för att betala ut mycket få vinster, varför det snabbt kan bli mycket dyrt att jaga sina förluster.

Alla dessa biaser finns också i den verkliga världen och är alltså inte onaturliga. Skillnaden här är naturligtvis att Empires & Puzzles, till skillnad från en fisketur, är en designad och kommersiell produkt.

Bör jag vara orolig?

Spelet monetariserar sina spelare ganska aggressivt. Som sagt måste jag klicka igenom flera pop-up-reklamer för att komma igång med spelet. För det andra kan jag, även efter att ha spenderat flera hundra kronor på spelet, ofta inte göra något, om jag inte betalar ännu mer. För det tredje är även spelets kärnloop, alla påverkade av hur mycket pengar man är villig att spendera.

Vissa produkter är bara tillgängliga under en begränsad tid, vilket kan skapa en känsla av akut eller påträngande agerande, som kanske särskilt kan skapa konflikter för barn och deras föräldrar.

Vissa händelser i spelet är också tidsbegränsade. Som spelare kan man känna sig pressad att spela för att inte göra sina vänner och andra medlemmar i sin allians besvikna. Precis som med lagsport eller andra gemensamma aktiviteter kan det finnas starka underförstådda förväntningar på aktivt deltagande och investering av tid och/eller pengar.

Fakta om Empires & Puzzles

Utgivare: Small Giant Games, Zynga Inc.
Publiceringsdatum: 2017
Plattform: IOS, Android, Windows PC
Betalningsform: Freemium
Speltyp: Match-3, RPG (online multiplayer, tävlingsinriktat och samarbetsinriktat)
Åldersgradering: 12+ år i Apple App Store, PEGI 7 i Google Play Store