Candy Crush Saga

Huvudförfattare: Rune Kristian Lundedal Nielsen, Ph.D., docent, IT-Universitetet i Köpenhamn
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa denna guide

Candy Crush Saga är ett ytterst framgångsrikt exempel på ett mobilspel som har visat vägen för hur man utnyttjar mobiltelefoner och spelpsykologi för att skapa ett behov av att tänka “bara ett spel till”.

Candy Crush Saga har optimerat denna formel till ett mycket beroendeframkallande spel, som man lätt kan bli besatt i. För att ha roligt och bli underhållen, men kanske också för att spendera mer tid och pengar än planerat.

Kort introduktion

Candy Crush Saga är ett pusselspel där man ska flytta runt godisbitar på en spelplan för att skapa sekvenser av likadana bitar i stil med brädspelet “Fyra i rad”. I varje runda utmanas spelaren genom till exempel tidsbegränsningar och begränsat antal drag.

Varför vi har valt detta spel

  • Candy Crush är ett av världshistoriens mest framgångsrika digitala spel
  • Candy Crush har laddats ned 2,7 miljarder gånger
  • Har en lojal fanskara på över 250 miljoner människor varje månad
  • Spelarna har spenderat 73 miljarder timmar på spelet,
  • På åtta år har spelet omsatt nästan 1,2 miljarder dollar
  • Spelet är ursprungligen svenskutvecklat, men har idag, som många andra liknande företag, sitt huvudkontor på Malta, där det finns särskilt fördelaktiga skatteregler.

Vad spenderar man pengar på?

Candy Crush Saga är gratis från början, men med mikrotransaktioner kan man köpa extra liv, extra drag eller särskilt kraftfulla drag om man behöver hjälp för att klara till exempel en svår nivå. År 2014 betalade endast 2,3% av spelarna i spelet, men det ledde ändå till en intäkt på hundratals miljoner dollar.

Om man inte vill betala för spelet med pengar, kan man betala med sin uppmärksamhet genom att titta på reklam eller med tillgång till sitt nätverk genom att bjuda in sina vänner att spela. Svårighetsgraden på banorna varierar mycket, och många banor är nästan omöjliga att klara utan de så kallade boosters, som man kan köpa eller vinna i slumpspel.

Produkternas pris i spelet ligger mellan 10 kr och 1499 kronor.

Så många minuter tar en bana max

Sociala komponenter

Candy Crush Saga är huvudsakligen ett single player-spel, men man kan jämföra sina framsteg med andra spelare på topplistor/leaderboards. Man bedöms också på hur snabbt man klarar en serie banor jämfört med andra spelare i så kallade race.

Ju snabbare du klarar banorna jämfört med andra spelare, desto fler virtuella guldmynt tjänar du. Eftersom det generellt går snabbare att klara banor när man betalar för att få hjälp, finns det här en pay-to-win kapplöpning, där spelare kan pressa varandra att spendera mer pengar. Har du lagt till vänner från sociala medier, kommer även en vinnare som har klarat flest banor att koras varje vecka.

Spelet uppmuntrar också till att bjuda in andra spelare. Det belönas bland annat med extra liv.

Psykologiska aspekter

Själva spelet i Candy Crush är väldigt väldesignat. Tyvärr finns det många spelmekanismer som liknar gambling. Slumpmässiga vinster och kedjereaktioner spelar en stor roll. Slumpmässigheter är naturligtvis inte skadliga i sig, men för vissa kan det leda till destruktiva tankebanor, som till exempel:

Gambler’s Fallacy

En spelare som har haft “otur” kan komma att tro att turen nödvändigtvis måste vända, och att det bara gäller att hålla ut (och spenderar mer pengar).

Sunk Cost Fallacy

När en spelare har spenderat en del pengar utan att få en vinst, står spelaren inför ett val: Ska personen sluta och erkänna att pengarna är förlorade, eller fortsätta i hopp om att uppnå den önskade vinsten och därmed rättfärdiga sin förlust, med risken att förlora ännu mer pengar?

Near Misses

När man är så nära att vinna att man nästan kan smaka det, blir man starkt motiverad att fortsätta, även om man kanske borde sluta. Slotmaskiner är ökända för att simulera att man nästan vann jackpotten, även om så inte är fallet.

Losses Disguised as Wins

Det kan vara svårt att bedöma om de pengar man eventuellt har spenderat på att vinna står i proportion till det man vinner. Sådana situationer, där man vinner ett pris men inte helt har överblick över vad det kostade att vinna, kan leda till att man upplever att man vinner, medan man faktiskt håller på att förlora.

Illusion of Control

När man i spel som lotto kan välja fritt vilka nummer man vill spela på, upplever många spelare en illusion om att vara i kontroll. Detsamma gäller i Candy Crush: Spelare kan själva välja utmaningar, boosters och så vidare. I spel med så många mekanismer med slumpmässighet som Candy Crush kan det vara svårt att genomskåda hur mycket av en framgång som faktiskt beror på att man har bemästrat spelet, och hur mycket som beror på tur. Det är också svårt att veta om spelet bakom kulisserna ändrar på ens “tur” kontinuerligt.

Chasing

I gambling samt många andra av livets arenor gäller det att människor har en tendens att försöka vinna tillbaka det förlorade. Om man har en upplevelse av att ha haft mycket otur, kan det vara lockande att försöka vinna tillbaka det förlorade igen. Problemet är naturligtvis att den underliggande algoritmen kanske bara är designad för att betala ut väldigt få vinster, varför det snabbt kan bli mycket dyrt att jaga sina förluster. Har du redan använt boosters för att klara en bana utan framgång, kan det vara svårt att inte försöka vinna tillbaka det förlorade igen.

Alla dessa biaser finns också i den verkliga världen och är alltså inte onaturliga. Till skillnad från en fisketur, där man kan uppleva samma mekanismer som i spelet, är Candy Crush designad och kommersiell produkt, som i större eller mindre grad kan utnyttja de psykologiska mekanismerna.

Vad man bör vara särskilt uppmärksam på

RNG (random number generator)

Candy Crush Saga använder en algoritm (ett recept eller en matematisk formel) som skapar programmerade slumpmässigheter. RNG:er känns igen från slotmaskiner, som är ökända för att visa spelaren roterande hjul, vilket ger ett felaktigt intryck av hur lätt det är att vinna. I verkligheten använder slotmaskiner en RNG, där sannolikheten för vinst är mycket mindre än vad de roterande hjulen ger intryck av.

Loot boxes

Candy Crush Saga använder randomiserade belöningsmekanismer, även kända som loot boxes – det att betala med tid, uppmärksamhet eller pengar för att få en belöning, som är slumpmässig. Rent grafiskt kan det till exempel uttryckas som ett roterande roulettehjul eller som en låda som öppnas.

Bör man vara orolig?

Candy Crush Saga kan vara mycket beroendeframkallande med små belöningar, behagliga ljud och kontinuerliga små vinster. Man kan nästan bli hypnotiserad när man öppnar spelet.

Därför rekommenderar vi att man tar pauser regelbundet och känner efter om man kanske är lockad ut i en större tids- eller pengaförbrukning än vad man ursprungligen hade tänkt sig.

Fakta om Candy Crush Saga

Utgivare: King
Plattform: Facebook, iOS, Android, Windows Phone, Windows
Betalningsform: Freemium
Game Modes: Single Player
Åldersmärkning: 3+