FIFA 23

Huvudförfattare: Rune Kristian Lundedal Nielsen, Ph.D., docent, IT-Universitetet i Köpenhamn
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför bör du läsa denna guide

EA:s FIFA-serie har länge varit nästan den enda digitala representationen av fotboll.

Varje år genererar FIFA-serien miljarder till utgivaren, och år efter år kritiseras den för sin användning av loot boxes och för att utnyttja sitt monopol.

Om du älskar fotboll på PC eller konsol är FIFA svårt att undvika – och detsamma gäller spelets användning av försäljningsmekanismer och psykologiska knep, som vi anser att man bör vara vaksam på. Läs varför här.

Kort beskrivning

FIFA var ursprungligen en fotbollssimulation men i takt med att spelet har utvecklats, har produkten gått från att vara ett enskilt spel till att vara en plattform med många olika spelsätt (även kallade game modes). Från år till år är det stor rotation i vilka game modes som ingår i plattformen.

Introduktion

De senaste årens mest populära och viktiga game mode är FIFA Ultimate Team (FUT). Faktiskt har FIFA-serien nästan blivit synonymt med FUT.

FUT kombinerar digital fotboll med digitala samlarkort. FUT har också kombinerat två affärsmodeller, nämligen den traditionella boxed content (där man betalar en gång för en produkt) med mikrotransaktioner, där man kontinuerligt kan betala för att utvidga grundspelet. I detta fall kan man köpa paket med virtuella fotbollskort.

FUT är ett komplext spel som i sig innehåller många olika spel:

Samlarkortsdelen: Handlar grundläggande om att öppna digitala paket med spelarkort i hopp om att få något bra. Varje paket kan innehålla mer eller mindre värdefulla kort. Det är mycket populärt på YouTube att se videor med folk som öppnar paket och reagerar på innehållet.

Spelarbörsen: FUT har också en spelarbörs där man kan handla med spelarkort som dragits som samlarkort. Här gäller det, precis som på aktiemarknaden, att köpa billigt och sälja dyrt.

Pusselspel: Det finns också uppgifter som handlar om att bygga olika lag med spelarkort som uppfyller vissa krav. Detta game mode påminner kanske mest om pusselspel, till exempel korsord eller Sudoku.

Tidsbundna uppgifter: Dessutom finns det ett spel i att klara dagliga, veckovisa och säsongsspecifika uppgifter, som kan ge spelarkort och pengar i spelets valuta.

Slutligen är det möjligt att faktiskt ta sitt digitala drömlag ut på den gröna mattan och spela mot datorn eller andra spelare. Detta kan återigen ske under de vanliga fotbollsreglerna eller under speciella ‘house rules’ (till exempel regler om att endast mål gjorda på nickar räknas).

Varför vi har valt detta spel

FIFA har i flera år varit det mest sålda konsolspelet både i Sverige och i stora delar av världen.

EA FIFA har de facto monopol på fotbollsspel, eftersom det endast finns en konkurrent vars senaste spel inte har uppnått stor uppskattning bland vare sig spelare eller recensenter.

Minuter för en genomsnittlig match

Vad spenderar man pengar på:

Man betalar fullt pris för spelet, men kan därefter betala oändligt för paket med spelarkort. Professionella FIFA-spelare tävlar i Fifa Ultimate Team (FUT)-delen av spelet och spenderar gärna 20 000 kronor om året på spelarkort.

Spelarkorten handlas på en intern spelmarknad bland spelarna där kortens värde stiger och faller under året. Spelarmarknaden fungerar som ett spel inuti spelet, där man precis som på aktiemarknaden kan vinna och förlora stora förmögenheter. Det är mot spelreglerna att handla med riktiga pengar, men svartmarknadshandel har varit ett stort problem genom åren. Även om man officiellt inte kan få tillbaka “insatsen”, kan man fortfarande tjäna stora pengar antingen genom att sälja hela sitt konto eller genom att handla med spelarkort.

Produktens pris varierar beroende på vilken typ av paket man vill köpa. Paketen köps inte direkt för kontanter utan istället för “coins” eller “points” som man vinner i spelet. Därför kan det vara mycket svårt att veta hur mycket varorna faktiskt kostar (eller vilket värde man får för pengarna).

Sociala komponenter

Spelare kan spela med och mot varandra både lokalt och över internet.

Video:  På YouTube kan man följa streamers som öppnar spelarkort.

Psykologiska aspekter i spelet

FIFA är ett otroligt välutvecklat spel som, likt fotboll på gräsplanen, kan spelas för nöjes skull, som en livsstil eller som en heltidsprofessionell karriär.

Spelet har kritiserats för att vara ett ‘barnkasino’, eftersom man i FUT-delen kan investera pengar för att öppna virtuella paket, vilka kan innehålla spelarkort vars värde varierar från några hundra coins (spelets valuta) till många miljoner coins (vilket kan motsvara hundratals till tusentals kronor).

Spelet klassificeras inte som ett spel om pengar (dvs. gambling) eftersom det inte är möjligt (enligt spelets regler) att omvandla vinster till kontanter. Kritiker påpekar dock att spelarkorten (vinsten) har ett otroligt stort psykologiskt värde och påverkar spelarens förmåga att vinna matcher.

I spelet använder man aldrig riktiga pengar direkt, utan istället två typer av spelvalutor: Coins eller FIFA-poäng. Dessa valutor bidrar till att sudda ut bilden av hur mycket riktiga pengar man spenderar.

Ytligt sett informeras spelaren om sannolikheten att få bra kort i de olika paketen. Men de angivna sannolikheterna, till exempel under 1%, är tillräckligt vaga för att vara meningslösa. I kronor är skillnaden mellan en sannolikhet på till exempel 0,9% och 0,0000001% mycket stor.

Gambler’s fallacy

En spelare som har haft dålig ‘pack luck’—alltså otur med att öppna paket—kan komma att tro att oturen nödvändigtvis måste vända, och att det bara gäller att hålla ut (och spendera mer pengar).

Sunk cost fallacy

När en spelare har spenderat en del pengar utan att få en vinst, står spelaren inför ett val: Ska hen sluta och erkänna att pengarna är förlorade, eller fortsätta i hopp om att uppnå den önskade vinsten och därmed ha rättfärdigat sin utgift? Med risk att förlora ännu mer pengar.

Near misses

När en spelare öppnar paket, kommer det häftiga ljud och ljus som indikerar om det är en vinst eller inte. I FIFA handlar det typiskt om hur sällsynt ett spelarkort är. Alla bra kort är sällsynta, men inte alla sällsynta kort är bra. Att vinna ett sällsynt men dåligt kort är lite som att vara ett nummer från att vinna storvinsten på en skraplott. Man är så nära att vinna att man motiveras att försöka igen.

Losses disguised as wins

Ibland kan det vara svårt att bedöma om man faktiskt har vunnit eller förlorat efter att ha öppnat många paket. Det beror på att man kan köpa paket för både FIFA-poäng och coins, och värdet på innehållet kan variera. Även om det ser ut som om man vinner, kanske man faktiskt förlorar pengar i verkligheten.

Illusion of control

När man i spel som lotto fritt kan välja vilka nummer man vill spela på, upplever många spelare en illusion om att ha kontroll över sin egen tur. Detta är naturligtvis en illusion och felaktigt tänkt. Detsamma gäller i FIFA, där spelaren själv kan välja mellan olika paket och tidpunkter för att öppna dem. Detta leder till tro—eller vidskepelse—på när det är bäst att öppna paket. Eftersom vi inte har tillgång till algoritmen som styr randomiseringen av paketens innehåll, kan vi inte veta om spelarna faktiskt har räknat ut det, eller om det bara är en illusion.

Chasing

I gambling, liksom i många andra av livets arenor, tenderar människor att försöka vinna tillbaka det förlorade. Om man har en upplevelse av att ha varit mycket otursam, kan det vara lockande att försöka vinna tillbaka det förlorade. Problemet är naturligtvis att den underliggande algoritmen kanske bara är utformad för att betala ut mycket få vinster, vilket snabbt kan bli mycket dyrt när man jagar sina förluster.

Alla dessa bias finns också i den verkliga världen och är alltså inte onaturliga. Skillnaden här är att FIFA, till skillnad från en fisketur, är en designad och kommersiell produkt.

Spelaspekter

Kapplöpning

Ju mer andra spelare spelar och köper sig till bra lag, desto mer måste andra göra detsamma för att kunna konkurrera.

Loot boxes

Spelet ger möjlighet att vid köp vinna priser och särskilt värdefulla spelare. Vinsten är dock slumpmässig och loot boxes har därför kritiserats för att vara liknande gambling.

Season pass

Ett season pass är en monetariseringsmetod som ger spelutvecklarna möjlighet att tjäna pengar på att spelaren får ta del av ytterligare innehåll. Season passes är speciella eftersom de ofta beror på tidpunkten de är tillgängliga. Köper och använder man inte sitt season pass i rätt tid förlorar man möjligheten att få det innehållet.

Pay-to-win

Pay-to-win är en kontroversiell strategi där man ger spelarna möjlighet att köpa extra innehåll som gör spelaren starkare, till exempel genom att få extra bra spelarkort i sina paket. Det är kontroversiellt eftersom spelets segrar inte längre beror på spelarens färdigheter utan på storleken på spelarens plånbok.

Bra att veta om spelet

FIFA är bedömt som ett hasardspel (gambling) i Belgien och har tidigare varit förbjudet att säljas till minderåriga i Holland. I Belgien omfattas loot boxes som till exempel FIFA:s samlarkortspaket av gamblinglagstiftningen, men eftersom lagen inte tillämpas, och eftersom det dessutom inte är möjligt för datorspelsföretag att få licens att sälja loot boxes, har lagen liten effekt. Flera forskare och en omfattande rapport från Europaparlamentet kopplar loot box-design till gambling i deras användning av slumpmässiga belöningar och fanfarer av ljus och ljud.

Bör jag vara orolig?

Vi är mycket oroliga för FIFA Ultimate Team-delen av FIFA-spelen. FUT har en mycket effektiv kombination av grafik, gameplay och global star power, men om man ska ha en chans att konkurrera i den digitala kapplöpningen kan man förvänta sig att man måste köpa (riktigt) många paket – utan en garanterad chans att faktiskt uppnå något av värde. Det kan påverka en mängd psykologiska mekanismer som kan få spelare (unga som gamla) att investera mer tid och mycket mer pengar än de ursprungligen hade planerat.

Fakta om FIFA

Utgivare: Electronic Arts (EA)
Utgivningsdatum: Första gången 1993, därefter årlig utgivning
Betalningsform: Boxed Content + freemium mikrotransaktioner. Man betalar ett fast pris för spelet och kan därutöver köpa “VIP”-tillgång. Man kan spendera obegränsade mängder pengar på spelets mikrotransaktioner.
Game mode: Single Player, multiplayer (lokalt och online), co-op (lokalt och online)
Åldersmärkning: 3+ (PEGI)