Fall Guys

Huvudförfattare: Pawel Grabarczyk, spelforskare och spelskribent
Medförfattare: Rune Kristian Lundedal Nielsen, spelforskare och skribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 21 februari 2023
Senast uppdaterad: 21 februari 2023

Beskrivning

Fall Guys är ett online multiplayer actionspel där 60 spelare tävlar mot varandra på en rad hinderbanor. Den sista spelaren som överlever vinner kampen och på det sättet kan man säga att det är ett sorts battle royale-spel liknande Fortnite. Banorna är vanligtvis utformade som hinderbanor där det gäller att komma i mål, men det finns även banor som är utformade som arenor.

Spelet tillåter inte att spelarna direkt bekämpar varandra, men det är möjligt (och ganska vanligt) att spelare knuffar varandra och på andra sätt försöker “snubbla” över varandra. Spelets estetik är mycket tecknad. Karaktärerna, som påminner om Jelly Beans-godis, är liksom banorna färgglada och tecknade.

Spelvärlden påminner om ett fiktivt TV-program i stil med Wipeout eller Takeshi’s Castle, där deltagarna måste springa gatlopp mellan olika hinder.

Därför ska du läsa denna guide till Fall Guys

Vi valde att titta närmare på Empires & Puzzles eftersom en läsare hade kontaktat oss om spelet, som hon var orolig över.

Fall Guys är ett extremt populärt gratisspel till konsoler och PC, särskilt bland unga användare. När spel är gratis kan det ofta betyda att utvecklarna hittar “kreativa” och ganska giriga sätt att tjäna pengar på sina användare, men Fall Guys är ett bra exempel på att balansera detta. Läs här varför.

Bakgrund

Den ursprungliga versionen av spelet, som släpptes 2020, såldes i 10 miljoner exemplar på Steam och i 7 miljoner exemplar på PlayStation Network. Efter att spelet bytte affärsmodell till freemium i juni 2022, och därefter släpptes på bland annat Xbox One och Nintendo Switch, växte spelets spelarbas till 50 miljoner spelare.

Spelet använder flera virtuella valutor och progressionssystem. Det kan vara svårt att genomskåda hur dessa system hänger ihop, och om de kan vara problematiska.

Vad spenderar man pengar på?

År 2020 när Fall Guys först släpptes var affärsmodellen boxed content (där man bara betalar en gång), men idag är spelet gratis att spela.

Hela spelet är i princip tillgängligt utan att man behöver ta fram sitt kreditkort – och det finns därför inga begränsningar på till exempel game modes eller figurer.

Spelare kan samla sex resurser: Fyra valutor, experience points (kallade “fame” i Fall Guys) och ett system som liknar experience points, men som bara är tillgängligt under särskilda evenemang. En av dessa resurser – en valuta som kallas “show-bucks” är en premiumvaluta som kan köpas för riktiga pengar. De tre sista typerna av valuta (kudos, crowns och shards) kan inte köpas direkt för riktiga pengar. “Show-bucks”, den enda valutan som kan köpas för pengar, kan för närvarande köpas i följande paket:

1000 show-bucks för 79 kr
2800 show-bucks för 200 kr (12% besparing)
5000 show-bucks för 320 kr (25% besparing)
13500 show-bucks för 802 kr (35% besparing)

Som det framgår ovan är de dyraste paketen också de med störst procentuell besparing, vilket skapar ett incitament att köpa det största paketet. Priset på det stora paketet show-bucks är jämförbart med priset på spel som säljs till fullpris som boxed content.

Spelbutiken erbjuder flera typer av köp, som kan delas in i följande grupper:

1. Köp gjorda med riktiga pengar

Som nämnts ovan kan spelaren köpa show-bucks i paket. Dessutom kan spelaren använda riktiga pengar för att köpa kosmetiska föremål (vanligtvis skins) som erbjuds till ett fast pris som inkluderar en liten mängd show-bucks.

2. Köp gjorda med show-bucks

Skins och andra kosmetiska element (såsom namnskyltar och emotes). Priserna varierar mellan 100 och 1800 show-bucks, så priset i riktiga pengar beror på vad man har betalat för sina show-bucks.

Season Pass-uppgraderingen. Detta köp uppgraderar spelarens season pass till ett premium säsongspass. Uppgraderingen kostar 950 show-bucks och innehåller 50 föremål som kan låsas upp genom att spela spelet. Spelare som inte vill spendera tid på att grinda igenom sitt säsongspass kan betala för att hoppa över steg. Man kan hoppa över 1, 6, 12 eller 30 steg (av 200). Priset för att hoppa över steg är respektive 100, 500, 1000 och 2000 show-bucks.

3. Köp gjorda med valutan kudos

En avdelning av spelbutiken innehåller kosmetiska föremål som kan köpas med valutan kudos. Dessa tillhör samma kategorier som de som kan köpas med show-bucks, men har annorlunda design. Det finns inga föremål som kan köpas för både show-bucks och kudos. Det är inte heller möjligt att växla en valuta till en annan.

Det viktiga är att alla köp i spelet är transparenta för spelaren – både innehållet och priset anges, och innehållet randomiseras inte i samband med ett köp (till skillnad från till exempel loot boxes). Som i riktiga butiker varierar varorna på hyllorna, och spelaren kan inte veta när eller om en viss vara blir tillgänglig igen. I butiken finns en timer som visar hur länge en viss vara är tillgänglig (vanligtvis inte längre än två veckor). Framtida erbjudanden annonseras inte i spelet (eller utanför spelet), och det gör det svårt att planera sina köp och uppmuntrar till impulsköp.

Progressionssystem

Fall Guys erbjuder fyra progressionssystem som låter spelaren låsa upp olika priser medan man spelar. Tre av dessa system öppnar kontinuerligt upp för priser som man på förhand kan få en överblick över, medan det fjärde systemet tillåter spelaren att tjäna en valuta (kudos) som kan användas för att köpa valfria priser. Man kan endast uppnå progression och öppna för priserna genom att lägga mycket tid på spelet (grinda).

Det primära progressionssystemet är ett Season pass som låter spelaren låsa upp en rad priser under en säsong. En säsong varar normalt tre månader. Season pass-systemet är det progressionssystem som det fokuseras mest på i Fall Guys.

Alla spelare har tillgång till ett grundläggande säsongspass med en rad steg som ger tillgång till priser. Man kan även köpa tillgång till ett premium season pass, som väsentligt utvidgar det grundläggande säsongspasset. Genom att låsa upp alla steg i säsongspasset tjänar spelaren små summor av spelets olika valutor, vilka faktiskt är tillräckliga för att köpa nästa season pass. Man behöver alltså endast köpa ett season pass för riktiga pengar en gång, om man är sparsam och villig att spela sig till stegen i season passet.

“Crown Rank”

Fall Guys erbjuder ytterligare ett progressionssystem kallat “Crown Rank” som erbjuder en särskild uppsättning priser som inte finns i de andra systemen. Alla dessa priser är kosmetiska och man kan inte betala för att uppnå dem.

“Event Pass”

Fall Guys erbjuder också kortare event som vanligtvis varar under en vecka. Spelaren vinner priser genom att samla föremål i spelet och genom att klara utmaningar. Man kan inte betala för att uppnå priserna.

Psykologiska aspekter av spelet

Sunk cost fallacy

Även om spelet innehåller en rad progressionssystem finns det inga slumpmässiga eller gambling-liknande belöningar som loot boxes, och det är därför inte möjligt att fastna i en negativ spiral av att behöva spendera mer pengar i ett försök att rättfärdiga de pengar som redan har spenderats.

Grinding

Som det tidigare nämnts, uppmuntrar spelet spelaren att grinda för att uppnå priser. Om grinding blir för jobbigt tillåter spelet att man kan köpa sig till snabbare progression i minst ett system i spelet.

Spänning och fear of missing out (FOMO)

Spelets event och marknadsföring i butiken är kortvariga och kan skapa en rädsla för att missa något (FOMO) om man inte slår till när erbjudandet kommer. Det är inte möjligt att veta när specifika varor kommer tillbaka i butiken (om någonsin).

Konstlad komplexitet

Som det framgår av denna guide finns det flera olika och komplexa progressionssystem i Fall Guys. Det kan vara förvirrande att förstå vilka system som är kopplade till riktiga pengar och vilka som inte är det. Huvudorsaken till den möjliga förvirringen är antalet system och valutor (fyra valutor och två experience system), vilket påminner mycket om de ofta grova systemen som ses i andra gratisspel. Spelet gör dock ett bra jobb med att separera köp gjorda med riktiga pengar från köp i spelet. Samspelet mellan de olika resurserna är nyanserat och bör inte leda till överdriven konsumtion.

Sociala komponenter

Fall Guys är ett mycket socialt spel och därför spelar också de kosmetiska föremålen en stor roll. Spelet är relativt kaotiskt i sitt gameplay, och därför är det extra trevligt för spelare att kunna skilja sig från mängden med unika skins. Som i många andra spel där skins spelar en viktig roll i kulturen runt spelet, kan så kallad “default-shaming” (uthängning av spelare som inte har några skins) förekomma. Det är viktigt att påpeka att nya spelare ganska snabbt kan spela sig till en liten mängd skins.

Bör jag vara orolig?

Som gratisspel betraktat, är Fall Guys inte ett spel som bör orsaka oro. Det finns inga slumpmässiga belöningsmekanismer, inget krav på köp för att hålla jämna steg eller överdriven ogenomskinlighet i affärsmodellen. Vi är därför på den gröna sidan av oroskalan.

Fakta om Fall Guys

Utvecklare: Mediatonic
Utgivare: Epic Games
Plattformar: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, Windows PC
Betalningsform: Freemium
Spelgenre: Online multiplayer battle royale plattformsspel
Åldersmärkning: PEGI 3