Ordförklaring:

Ett spels matchmaking-funktion ger spelare möjlighet att hitta och ansluta sig till med- eller motspelare i multiplayer-spel.

I spel som World of Warcraft använder man ett matchmaking-system för att hitta ett lag med andra spelare att raida med, medan man till exempel i spel som Counter-Strike kan använda spelets matchmaking-funktion för att hitta både med- och motspelare.

Även om matchmaking i teorin låter som en relativt enkel tjänst, blir det mer komplicerat särskilt i stora spel som Dota 2, League of Legends eller Counter-Strike. Här matchas man inte bara med andra spelare, utan matchas upp med spelare baserat på ett “ranking”-system som bygger på antalet matcher och vinster, samt hur bra man spelar.

Beroende på hur bra spelaren är matchas denne med spelare och motsvarande med liknande färdigheter.

Om spelaren inte upprätthåller sin aktivitets- eller färdighetsnivå, kanske spelaren matchas med sämre och mindre utmanande med- och motspelare.

Vissa spel har också ett matchmaking-system som inkorporerar spelarens beteende i rankingen. Det kan man till exempel hitta i spel som Dota 2. Blir man “rapporterad” för många gånger, till exempel på grund av negativa kommentarer eller dåligt beteende, kan man hamna i “skamvrån”, där man främst matchas med andra illa sedda spelare.

Om man avbryter spelet mitt under en match, kan man också hamna på denna “skamvrå”-lista, vilket är något som de flesta spelare starkt vill undvika.