World of Warcraft

Huvudförfattare: Josephine Dahl Christensen, spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa denna guide

World of Warcraft är ett av världens mest populära MMORPG och har med nästan 20 år på nacken fortfarande miljontals spelare och genererar miljarder kronor i intäkter. Även om World of Warcraft kanske har sina bästa år bakom sig, är det fortfarande en magnet för miljontals spelare världen över som dras till spelets många möjligheter.

Läs denna guide om du är osäker på om du bör börja med denna klassiker idag.

Introduktion

I World of Warcraft kan spelarna skapa fantasy-karaktärer som de tar med på äventyr i olika världar. Här ska de bekämpa monster och lösa diverse uppgifter (genomföra olika “quests”). Syftet är att stiga i level och göra sin karaktär så stark som möjligt. Detta sker oftast genom att samarbeta med andra (ofta främmande) spelare i så kallade dungeons och raids.

Varför vi har valt detta spel

World of Warcraft (populärt kallat “WoW”) är ett av de mest framgångsrika spelen någonsin. Trots sin långa livslängd är det fortfarande populärt idag, och det släpps regelbundet nya expansioner till spelet.

Det uppskattas att WoW har omkring 4,8 miljoner betalande prenumeranter för närvarande.

Det uppskattas att lite över 1 miljon människor spelar WoW dagligen.

WoW har dominerat onlinespelen i åratal och är fortfarande populärt, även om populariteten har minskat kraftigt över en längre period.

Sociala komponenter

Man kan välja att spela WoW ensam, tillsammans med vänner eller främlingar. Oavsett vilket kommer man att röra sig i en värld tillsammans med många andra spelare. Oftast interagerar man dock inte med dessa spelare om man inte vill. Man kan alltid kontakta en främmande spelare genom att chatta med dem via text. Om man lägger till dem som vän är det också möjligt att prata med varandra via voice chat.

För de flesta spelare är de sociala elementen den viktigaste anledningen till att de spelar. Detta har fått vissa att beskriva WoW som “Facebook, fast med orker.” De flesta spelare organiserar sig i så kallade guilds, som mest liknar en klubb där medlemmarna kan få hjälp, ge hjälp eller bara umgås virtuellt med varandra. Många guilds har funnits i många år och håller, precis som andra klubbar, olika evenemang som till exempel julfester, både i spelet och utanför spelet.

Man ska dock inte vara naiv när det gäller spelets sociala komponent, för precis som i många andra onlinespel ska man vara medveten om att man kan möta en toxisk online-kultur när man spelar med och mot främlingar.

Kom också ihåg att det är möjligt för spelare att skriva privat till varandra via en funktion kallad whisper (viskning). Var därför uppmärksam på om ditt barn har upplevt att en främmande spelare kontaktar dem på detta sätt.

Vad spenderar man pengar på?

Spelet är gratis i början för att ge folk ett smakprov. När man når en viss level med sin karaktär måste man betala en månadsprenumeration för att kunna fortsätta spela.

Dessutom kan man köpa mounts, pets och tjänster såsom ändring av karaktärsnamn eller byte av server.

Förutom produkter som du kan köpa via spelet, erbjuder externa tredjepartstjänster också möjligheten att köpa in-game-valutor, som man sedan kan använda till utrustning i spelet. Praxisen att köpa spelets valuta via externa sajter ses dock snett på av både andra spelare och utvecklarna, och kan leda till att utvecklarna stänger ens spelkonto och tillgång till spelet.

Produkternas pris: Mellan 120 och 720 kr.

Psykologiska aspekter

Chasing

I gambling, liksom i många andra områden i livet, har människor en tendens att försöka vinna tillbaka det förlorade. Om man upplever att ha haft mycket otur kan det vara lockande att försöka vinna tillbaka det förlorade.

Spelare kan vara benägna att ta sig igenom många dungeons eftersom de kan ha tur och få en bra drop eller loot. Därför kan det vara svårt för dem att sluta, eftersom nästa dungeon kanske ger den där speciella, sällsynta looten. 

Detta kan snabbt leda till många och långa timmar framför skärmen.

Dungeons & Raids

Dungeons är i World of Warcraft ett avgränsat område (en instans) där fem spelare bekämpar monster och bossar. De fem spelarna består oftast av en tank, en healer och tre damage dealers.

Gruppen sätts oftast ihop av spelare från ens guild eller slumpmässigt genom att använda spelets automatiska gruppsökare som matchar spelare slumpmässigt. Beroende på spelarnas karaktärer, deras förmågor och deras interna kommunikationsfärdigheter kan en dungeon ta upp till flera timmars oavbrutet spelande att genomföra.

Raids är liknande dungeons, men de kräver fler spelare som samarbetar för att besegra raid-bossar. Raids har olika svårighetsgrader och ju svårare en raid är, desto fler spelare krävs för att besegra bossarna. Det är möjligt att vara upp till 40 spelare samtidigt i vissa raids, men oftast samlar man 10-25 spelare. Vissa spelare planerar att genomföra raids flera gånger i veckan för att snabbare uppnå progression.

För att lättare få tillgång till dungeons och raids kan spelare bilda en slags förening med andra spelare – även kallad en guild. Man kan alltid skriva till guild-medlemmar för att se om de vill delta i dungeons eller raids, vilket gör att man snabbt kan bilda ett lag och undvika väntetid. Dessutom kan man fråga guild-medlemmar om råd om man har fastnat i spelet. Många spelare använder också sin guild som ett sätt att socialisera med andra spelare.

Spelaspekter

Grinding

Grinding är en spelstil där spelaren utför huvudsakligen repetitiva uppdrag för att samla bättre utrustning, stiga i level och eventuellt få en fördel över andra spelare.

Nytt, originellt innehåll kan vara dyrt och svårt att producera, och därför kan grinding från utvecklarens sida vara ett tids- och kostnadseffektivt sätt att återanvända samma innehåll och därmed skapa fler speltimmar för spelaren.

För vissa spelare kan grinding dock vara ett kontroversiellt grepp, eftersom det kan upplevas som en ensidig uppgift utan slut, medan det för andra är ett tillfredsställande tidsfördriv.
Vissa free-to-play-spel använder grinding för att göra spelaren otålig och erbjuder köp i spelet för att minska väntetiden.

Finns det anledning till oro?

World of Warcraft kan vara en fantastisk upplevelse som man kan spendera hundratals – om inte tusentals – timmar på. Det är en plats där man kan möta nya människor och kanske skapa livslånga vänskaper. Utvecklarna har dock också optimerat designen så att man lockas att jaga loot och försöka med en dungeon till – och plötsligt har många timmar gått över sängdags.

World of Warcraft är därför främst ett potentiellt problem om man inte kan sätta gränser för sitt eget tidsanvändande.

Vi bedömer därför graden av oro som låg.

Fakta om World of Warcraft

Utgivare: Activision Blizzard Inc.
Utgivningsdatum: 23 november 2004
Plattformar: Microsoft Windows och macOS
Betalningsform: Freemium + prenumeration med abonnemang
Speltyp: Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG)
Åldersmärkning: 13+ år