The Sims Mobile

Huvudförfattare: Thomas Vigild, spelskribent
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 1 september 2022

Därför ska du läsa guiden till The Sims Mobile

Efter den fantastiska framgången som EA har haft med The Sims 4 till PC och konsoler, kom det inte som en överraskning att en mobilversion av The Sims-universumet skulle lanseras. I mobilversionen introducerar EA dock mikrotransaktioner, reklam och andra förändringar som man bör vara vaksam på. Läs mer här.

Observera: Denna guide täcker endast mobilversionen av The Sims. För att läsa PC- och konsolguiden till The Sims 4, klicka på knappen.

Kort introduktion

The Sims Mobile är en simulation där spelarna skapar, experimenterar och leker med virtuella människor kallade Sims (även kända som Simmare på svenska) samt deras omgivningar.

Allmän beskrivning

”The Sims Mobile” är en simulation av människolivet. Spelarna får styra ett stort digitalt dockhus där de kan skapa, leka och experimentera med virtuella människor kallade “Simmare”. Alla spelarnas Simmare har olika personligheter som måste tillgodoses, samt en lång rad behov som spelaren måste uppfylla — till exempel hunger, energi, hygien, kissnödighet (!) och underhållning. Spelet ses från ovan så att spelaren hela tiden har översikt och ansvar för både Simmarnas välbefinnande och kvaliteten på deras bostäder.

Spelet sätter upp en rad olika mål och uppdrag för spelarnas Simmare, och till skillnad från spelets förlaga, ”The Sims 4”, är det svårt att ignorera målen och skapa sina egna i denna mobilversion.

Det är heller inte möjligt att “fuska” i ”The Sims Mobile”, vilket annars är normen i ”The Sims 4”, där spelaren enkelt kan få mer pengar, gladare Simmare och större hus genom att ange fuskkoder i spelet. The Sims Mobile är därför en ganska annorlunda spelupplevelse som är betydligt mer styrd och mindre fri.

Vad spenderar man pengar på?

Spelet har två centrala virtuella valutor kallade SimValuta och Simoleoner.

SimValuta är den enda av de två valutorna som kan köpas för riktiga pengar. SimValuta är därför också den primära virtuella valutan som kan användas för att köpa allt annat i spelet — till exempel att få sina Simmare att slutföra handlingar snabbare, köpa särskilda föremål eller växla till spelets sekundära valuta Simoleoner. Simoleoner har lägre värde än SimValuta och kan användas till färre saker i spelet.

Till exempel kostar vissa varor (såsom en T-shirt eller en klänning) bara Simoleoner, medan andra varor som till exempel solglasögon eller möbler bara kan köpas för SimValuta, och slutligen kan större “samlarpaket” med både virtuell valuta, kläder och möbler bara köpas för riktiga pengar. Denna blandning av tre olika valutor — varav två virtuella — gör det otroligt svårt att förstå varornas värde, vilket kan vara avsikten.

SimValuta kan också tjänas genom att slutföra uppgifter i spelet eller titta på tredjepartsreklam, som kan vara riktad mot spelarens plats eller mer generella, beroende på användarens val. Det går dock inte att välja bort reklam, bara om de ska vara personanpassade eller inte.

Interaktiva reklamer

Spelaren kan dessutom tjäna SimValuta genom att titta på reklam från tredjepartsannonsörer, där vissa av reklamerna överraskande nog är interaktiva — till exempel kan de vara ett frågeformulär. I vårt test upplevde vi att vi kunde få svara på 54 frågor för att tjäna 9 SimValuta, vilket innebär att spelaren måste svara på 54 frågor och på det sättet “spara” mellan 1 och 1,62 kr.

Spelaspekter

Tid = Pengar

I sin speldesign har alla spelarens Simmare en viss mängd energi för att utföra handlingar, men denna energi kan fyllas på om man betalar för det med SimValuta. På det sättet kan man i princip spela “mer” och utföra fler handlingar med sina Simmare om man bara betalar för det. På så sätt betalar spelaren egentligen för snabbare spel och därmed mindre tidsåtgång, där samma handlingar skulle ta längre tid om man inte betalade.

Konstant nytt innehåll

Spelet håller främst spelarens intresse genom att ständigt släppa nytt innehåll samt genom att skapa känslan av att inte ha “tillräckligt” med valmöjligheter. Som spelare får man lätt känslan av FOMO, eftersom nya innehållspaket eller tidsbegränsade erbjudanden släpps dagligen. Spelet är på så sätt ständigt föränderligt och utökar sina möjligheter. Den stabila strömmen av nytt innehåll skapar samtidigt en social förväntan när särskilt nya spelare jämför sina Sims-universum med varandra. Denna jämförelse bidrar ofta till att spelaren vill köpa fler expansioner och innehåll till spelet, där allt nytt är bra.

Hookning av spelare

I The Sims Mobile kan du betala med din tid eller dina pengar, men det sistnämnda är uppenbarligen favorit för spelets skapare. För att få spelare att spendera pengar istället för tid skapar spelet “hooks” — små krokar eller bra erbjudanden — som är utformade för att få spelarna att betala. Till exempel kostar “Nybörjarpaketet” med kläder, virtuell valuta och föremål 45 kr, vilket verkar rimligt prissatt, men senare i spelet höjs priserna på innehållspaketen till långt över det dubbla. I detta fall är många spelare “hooked” och köper gärna paketen, eftersom det är lättare att spendera pengar om spelaren redan en gång har köpt innehåll till spelet.

Psykologiska aspekter

Svårgenomskådad simulation

Eftersom spelet är en simulation är det omöjligt att bedöma hur spelet faktiskt förändras och vilken effekt olika köp har — det vill säga, det är svårt att märka om ens Simmare förändras och reagerar på de olika köpen i spelet. Därför bör köp av särskilt innehållspaket främst ses som kosmetiska tillägg som inte omedelbart förändrar spelets grundläggande spelmekanik.

Samlarmani

Precis som andra spel med oändliga mängder funktioner som extra köp är detta centralt för känslan av FOMO och samlarmani —  i att vilja ha, uppleva och samla “allt” i “The Sims Mobile” — trots att det är ytterst dyrt och ytterst svårt i praktiken.

Voyeurism

Det finns en stor psykologisk tillfredsställelse i den eskapism som “The Sims Mobile” erbjuder, när man utan tidspress kan skapa virtuella världar — och sedan se sina Simmare agera i dem. Precis som att skapa sitt eget virtuella Big Brother-program.

Sociala komponenter

Begränsat onlinespel

The Sims Mobile har ett inbyggt online-vänsystem där spelarna kan besöka varandras virtuella hem och låta varandras Simmare umgås med varandra. Dock är multiplayer-funktionen ganska begränsad, så spelarna kan bara besöka varandras världar per inbjudan. Vid dessa besök är det dessutom starkt begränsat hur mycket spelarna kan påverka varandras världar. Till exempel är det inte möjligt att förstöra andras hus eller döda varandras Simmare.

Finns det anledning till oro?

Man behöver inte betala för att spela “The Sims Mobile” — allt kan i princip nås gratis om man har tid och tålamod nog. Om man inte har tid och tålamod kan spelarna dock betala för att saker ska gå snabbare, och därför kan det vara frestande att kontinuerligt betala små belopp för att spela spelet.

Spelarna kan konsekvent betala för att få snabbare resultat i spelet genom att spendera pengar på att öka Simmarnas hastighet. Dessutom skapar användningen av tredjepartsreklam många avbrott i spelupplevelsen, särskilt användningen av interaktiv reklam där spelaren uppmanas att spendera förhållandevis mycket tid för att få väldigt få virtuella belöningar i spelet.

Slutligen finns det en daglig ström av nytt och tidsbegränsat innehåll i spelet, vilket skapar känslan av FOMO samt lusten att ofta köpa nytt innehåll.

Annan viktig information

The Sims Mobile är en fortsättning på seriens första mobilversion kallad “The Sims Freeplay”, som fortfarande kan spelas. Vi avråder dock från detta eftersom spelet dels inte är översatt till svenska, dels är mycket mer aggressivt i sin affärsmodell. Det finns också fler möjligheter i The Sims Mobile, som påminner mer om konsolversionerna av spelet, och spelet fokuserar samtidigt mer på ett hus och ens Simmare, medan Freeplay mer handlar om att bygga större grannskap.

Fakta om The Sims Mobile

Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: Maxis / Firemonkeys Studios
Utgivningsdatum: 2018
Plattformar: iOS och Android.
Betalningsform: Freemium med i-app köp och tredjepartsreklamer.
Speltyp: Simulation
Liknande spel: Stardew Valley, Animal Crossing: New Horizons, Second Life
Åldersmärkning: 12+ (Apple App Store), T (Teenagers – Google Play)