KOLLASPELETS ORDBOK
RPG
Ordförklaring: Förkortning för Role Playing Game, ursprungligen känt från Dungeons & Dragons. Nu används oftare RPG om datorspel har element av rollspel. Populära RPG-spel...
Role (Damage, Tank, Support)
Ordförklaring: En specifik roll spelaren väljer att ha i ett multiplayer-spel, där spelarnas val av spelkaraktärer helst ska komplettera varandra. En spelare kan till exempel...
RNG
Ordförklaring: Förkortning för Random Number Generator: En slumpgenerator – det vill säga en mekanism som genererar slumpmässiga tal eller resultat.
Rez
Ordförklaring: Förenklad förkortning av "resurrection" (på svenska uppståndelse). I spel är det en situation där en spelare återupplivar en annan spelare. Det brukar användas i...
Revenue Model
Ordförklaring: Engelsk beteckning för ett datorspels affärsmodell. Det kan till exempel vara free-to-play med mikrotransaktioner eller boxed content. Videoexempel...
Reporting
Ordförklaring: Spelföretag har inte oändliga medel för att övervaka sina spelares beteende i multiplayer-spel och därför har de flesta spel en funktion som möjliggör att rapportera andra spelares beteende i en sorts visselblåsare-funktion.
Reciprocity
Ordförklaring: Reciprocity (även kallat reciprocation) är den psykologiska och beteendeekonomiska termen som beskriver tacksamhet som en naturlig social instinkt. En liten gåva...
Rarity
Ordförklaring: Engelska för "sällsynthet". Graden av sällsynthet anges ofta i termer som "common", "rare", "epic" och "legendary". Sällsynta objekt är ofta mer eftertraktade,...
Rank / Ranking
Ordförklaring: Spelarens plats på en given rankinglista, se leaderboards.
Raid
Ordförklaring: Begreppet Raid kommer från MMORPG:s som till exempel World of Warcraft, där spelare tillsammans ska genomföra svåra uppdrag. Oftast som en del av spelets slutspel...
Race
Ordförklaring: Race är spelkaraktärens bakgrund, ofta synonymt med "art" – det vill säga människa, alv, ork med mera. Det handlar sällan om hudfärg. Som spelterm håller "race"...
Quest-typer
Ordförklaring: Vissa typer av quests är återkommande i datorspel. Här är exempel på några av de vanligaste
Quest Chain
Ordförklaring: En Quest Chain är en serie av sammanlänkade quests, som länkar i en kedja
Quest
Ordförklaring: I ett datorspel är "quest" slang för ett uppdrag som spelaren ska genomföra. Quests förekommer i nästan alla single player-spel, medan de är mer sällsynta i...
PVP
Ordförklaring: Förkortning för "Player Versus Player", det vill säga ett multiplayer-spel där man tävlar mot andra spelare. Många multiplayer-spel erbjuder både PVP och PVE...
PVE
Ordförklaring: Förkortning för "Player Versus Environment", det vill säga ett multiplayer-spel där man spelar med andra spelare mot datorn/AI:n. Många multiplayer-spel erbjuder...
Public Beta
Ordförklaring: Var god se Beta.
PS4 / PS5
Ordförklaring: Förkortning för SONY-konsolerna PlayStation 4 och PlayStation 5.
Price Anchoring
Ordförklaring: Price Anchoring är ett begrepp från beteendeekonomi för att förklara hur värde inte uppstår i ett vakuum, utan istället formas utifrån kontext. Två identiska...
Premium Currency
Ordförklaring: Premium currency (ibland kallad "hard currency", på svenska "premium-valuta") är en spelvaluta eller resurs som kan köpas för riktiga pengar. Premium currency kan...
POV
Ordförklaring: Förkortning för "Point of View". POV betyder traditionellt att man upplever spelvärlden i förstaperson genom spelkaraktärens ögon, men POV används också synonymt...
Play-To-Win
Ordförklaring: När man spelar spel enbart för att vinna – även om det sker på bekostnad av andras nöje och spelupplevelse.