Diablo IV

Huvudförfattare: Rune K. L. Nielsen, Ph.D., psykolog, spelforskare, lektor vid IT-universitetet i Köpenhamn
Medförfattare: Morten Greve-Gundersen, Kandidat i IT, spelredaktör och digital konsult
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 14 september 2023
Senast uppdaterad: 14 september 2023

Därför bör du läsa denna guide till Diablo IV

Diablo IV är ett välutformat spel, som lyfter arvet från tidigare utgåvor i serien på ett sätt som vid utgivningen skördade nästan universellt beröm från recensenter.

Diablo IV säljs till fullpris, men erbjuder köp av kosmetiska skins och ett betalt battle pass, som kan förnyas ungefär var tredje månad. Alla spelare har dock tillgång till gratisversionen av battle passet. Det är inte möjligt att köpa sig spelmekaniska fördelar (pay-to-win), och som spelare känner man sig inte pressad att spela för att nå dagliga uppgifter eller ta emot dagliga gåvor, som vissa spel använder som metod för att hålla spelare motiverade. Allt som allt är jag inte orolig över affärsmodellen och monetariseringstrategin.

Därför har vi valt att titta på denna titel

Diablo-serien är en högt älskad franchise, som också har varit föremål för betydande kontroverser med avseende på de nyare spelens affärsmodeller (läs guide till Diablo Immortal här). Diablo marknadsfördes ursprungligen som ett rollspel som utspelar sig i ett mörkt fantasy-universum, men Diablo blev faktiskt grunden för en helt ny typ av spel: Loot-spel.

På ytan handlar spelens historia om den episka och eviga kampen mellan det goda och det onda, men spelets kärna och dragningskraft ligger i loot-systemet, där spelarna ständigt är motiverade att kämpa för att få bättre och bättre utrustning, så att man har en chans i kampen mot starkare och starkare motståndare. De ursprungliga Diablo-spelen kunde dessutom som några av de första spelen i världen spelas oändligt, även i singleplayer-läge, eftersom spelvärlden och dess loot skapades algoritmiskt och därmed erbjöd oändlig variation.

Från att vara helt lika från gång till gång (som till exempel spelen Mario 64 eller Resident Evil, som kom ut samma år som det första Diablo) blev spelen plötsligt dynamiska och varierade på ett helt nytt sätt.

År 2022 kom sedan den första free-to-play systerversionen i serien: Diablo Immortal. Resultatet var ett spel som många ansåg representerar höjdpunkten av girighet i spelindustrin.

Skala för oro

Vi är inte oroade över Diablo IV

50+ levels in i spelet är jag inte oroad över Diablo IV:

Hittills är det endast möjligt att köpa kosmetiska föremål i spelet. Det är alltså inte möjligt att köpa sig spelmekaniska fördelar i spelet.

Samtidigt finns det inga inbyggda artificiella begränsningar för hur och hur länge spelaren kan spela. Det är till exempel inte nödvändigt att logga in dagligen för att hålla igång streaks (många spel kräver att man loggar in eller spelar dagligen för att uppnå olika vinster) eller öppna dagliga gåvor. Det finns heller inga tidslås som tvingar spelaren att antingen vänta, betala eller att spela vid konstiga tider på dygnet.

På sikt kan det vara problematiskt att spelare kan byta och handla med varandra inuti spelet. Sådana funktioner har tidigare lett till både bedrägerier och svartmarknadshandel. Vi har dock ännu inte sett markanta exempel på det.

Spelets kärna är dock loot-systemet, och om man inte gillar det bör man hitta ett annat spel. Om man har en tendens att bli för uppslukad av grinding i andra spel, och inte har tillräckligt med tid över, bör man också göra sig själv den tjänsten att inte börja på Diablo IV.

Generell beskrivning

Diablo IV är ett loot-baserat action-rollspel som utspelar sig i en medeltida fantasy-värld men med mörk magi, demoner och en episk kamp mot ondskan.

Diablo IV:s historia fungerar som en ledtråd som sänder spelaren i konfrontation mot mörkrets krafter i otaliga skepnader, men den är främst en ram för det som är Diablo IV:s kärna: Loot-systemet. Som alla andra utgåvor i serien handlar Diablo IV om att besegra horder av fiender i hopp om att bli belönad med episk loot.

Vad spenderar man pengar på

Diablo IV är ett spel som man betalar fullt pris för (och som faktiskt kan köpas i flera extra dyra versioner). Trots det höga startpriset erbjuds fortfarande olika premiumtillägg i spelets virtuella shop.

För närvarande kan man köpa kosmetiska föremål och ett betalt premium battle pass.

Förr i tiden skulle det ha varit otänkbart att behöva betala extra på detta sätt, men spel har över tid utvecklats från produkter till tjänster, där spelen ständigt utvecklas och utökas. Därför kommer det förmodligen att finnas många som är villiga att betala extra och är glada för de löpande uppdateringarna.

Hur aggressivt monetariserar spelet

Jag upplever monetariseringen av Diablo IV som relativt återhållsam. Det finns möjlighet att spendera pengar på kosmetiska föremål, men som spelare känner jag mig inte pressad att göra det. Det verkar relativt generöst att Blizzard har meddelat att det kommer att finnas upp till fyra säsonger om året med nytt innehåll, som man kan få tillgång till gratis eller utöka med fler kosmetiska föremål genom att betala för premiumversionen av ett gratis battle pass.

Det betalda battle passet kommer i två versioner, som kostar 120 kr (40 kr/månad) respektive 300 kr (100 kr/månad). I jämförelse med vad abonnemangsbaserade spel vanligtvis kostar, kan det sägas vara inom det normala intervallet. Varje säsong kommer med unikt innehåll som man kan låsa upp genom att spela, och det kan naturligtvis leda till FOMO. Eftersom spelet riktar sig till vuxna bör det dock inte vara ett direkt problem. Men det är naturligtvis något man bör vara medveten om.

Mekanismer för att behålla spelare (psykologiska aspekter):

Djupt engagerade spelare kommer sannolikt lätt att känna FOMO i förhållande till att låsa upp allt bonusinnehåll från de fyra årliga säsongerna.

Dessa tankefel kan bland annat vara:

 

  • Chasing (när man försöker kompensera tidigare ‘förluster’ i form av spelets olika resurser genom att spela mer).
  • Gambler’s Fallacy (när man tror att otur inte varar och fortsätter, eftersom man hoppas att det trots allt finns en balans i universum).
  • Sunk Cost Fallacy (när man är så djupt investerad i en idé, aktivitet eller annat att man inte vågar dra sig ur)

Mekanismer för att behålla spelare (spelaspekter)

Grinding

Diablo IV förnyar inte, men har verkligen finjusterat loot-genren. Grinding är därför en integrerad del av spelet och för vissa spelare kommer det att kännas som tråkigt — kanske till och med smärtsamt — spelande arbete. För spelare med masochistiska drag — som mig — kommer det vara precis det de är ute efter. Läs mer om grinding här.

Battlepass för löpande belöningar

Användningen av ett betalt battle pass kommer också med delade åsikter. Vissa kommer att uppskatta den transparens som finns i ett season pass jämfört med oändliga loot boxes, andra kommer att kalla det ett försök till merförsäljning som ökar chansen till att folk spelar mer än de annars skulle.

Sociala komponenter

Diablo IV är ett spel som lämpar sig mycket väl för co-op, både i soffan och över internet. Spelet belönar spelare som spelar tillsammans med andra, framsidan av den medaljen är naturligtvis att det finns möjlighet att få nya vänner och knyta närmare band till de vänner man redan har. Baksidan är naturligtvis att man kan känna sig tvingad att spela för att uppfylla sociala krav.

Fakta om Diablo IV

Utgivare: Blizzard Entertainment
Utvecklare: Blizzard Entertainment
Utgivningsår: 2023
Plattform: PS 4, PS 5, Xbox One, Xbox Series S/X, Windows
Betalningsform: Engångsbetalning till fullpris, mikrotransaktioner för kosmetiska föremål, season pass
Speltyp: Actionrollspel (ARPG), looter, dungeon crawler
Åldersmärkning: PEGI bedömer att man måste vara 18 år för att spela Diablo IV på grund av våld och mikrotransaktioner
Förväntad speltid: Huvudhistorien tar ca. 15 timmar (om man skyndar sig igenom), men därefter är det okänt eftersom spelet har ett öppet slut och ständigt tillförs nytt innehåll
Liknande titlar: Path of Exile, Torchlight-serien, Lost Ark