Counter-Strike 2

Huvudförfattare: Rune Kristian Lundedal Nielsen, kandidatexamen i IT, kandidatexamen i psykologi, Ph.D., lektor
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första publiceringsdatum: 11 oktober 2023
Senast uppdaterad: 22 oktober 2024

Därför bör du läsa denna guide

Counter-Strike är kanske världens mest populära skjutspel. Det är ett spel som inte bara är roligt för amatörer och för nöjes skull, utan också ett spel som har blivit en professionell sport. Tyvärr kan Counter-Strike 2 också fungera som ett oreglerat kasino för barn, om de får lov att använda pengar i spelet (eller på annat sätt har tillgång till ett kreditkort).

Därför har vi valt att titta på detta spel

Counter-Strike har en stor plats inom datorspelskulturen både för spelare men också som åskådarsport. Spelet körs på plattformen Steam, som i många år de facto hade monopol på försäljning av digitalt överförda spel till PC.

På Steam kan man köpa virtuella lådor som innehåller slumpmässigt utvalda kosmetiska förändringar till spelet — med andra ord loot boxes. En loot box kan man få genom att spela Counter-Strike 2, genom att köpa prime-medlemskap (läs mer om ’prime’ längre ner i texten) eller genom att köpa den av andra spelare på Steams marknadsplats. För att öppna en loot box och få tillgång till innehållet, måste man vanligtvis också köpa en särskild nyckel.

Priset på loot boxes bestäms av marknadskrafterna, när efterfrågan är hög är priserna det också. Nycklarna kan köpas och säljas bland spelare eller direkt från Valve, som är det företag som står bakom både spelet Counter-Strike och spelplattformen Steam.

Valve är ett privatägt företag, och det är därför inte möjligt att exakt säga hur mycket de tjänar, men enligt företagets grundare, Gabe Newell, omsatte Valve för mer per anställd än både Apple och Google 2011. Det uppskattas att Steam har över 200 miljoner aktiva användare och är värt över sju miljarder dollar.

Grad av oro

Counter-Strike 2 gör oss mycket oroliga

Det är dock inte utan anledning att barn och unga normalt inte har tillgång till att handla på aktiemarknader eller att spela på kasinon — båda dessa har deinte tillgång till genom Counter-Strike 2 och Steam.

Allmän beskrivning

Counter-Strike 2 kan spelas på många sätt i olika game modes, men i standardspelen är det en terroristfraktion mot en  antiterrorstyrka. Två lag med fem spelare kämpar mot varandra i ett spel som ställer enorma krav på kommunikation, spelförståelse, taktiskt och strategiskt tänkande, samt hand-öga-koordination.

Spelet är ett av världens största eSports-namn och om man vill, kan man lära sig att utöva det på professionell nivå i Sverige. Men som alla andra sporter, kan det kräva betydande personliga uppoffringar i kampen för att nå toppen.

Vad man spenderar pengar på

Själva spelet är gratis. Man kan dock köpa den särskilda ’prime’-statusen för ca 15 euro, som ger tillgång till en rad fördelar:

  1. a) möjligheten att tjäna experience points,
  2. b) möjligheten att stiga i rang,
  3. c) möjligheten att spela på särskilda spelservrar, där chansen att stöta på fuskare och annat dåligt beteende är mindre.
  4. d) slutligen kan man veckovis välja ”drops”, som innehåller kosmetiska föremål.

“Förutom prime-inköpet kan man lätt och snabbt spendera mycket pengar i att köpa loot boxes.. Det finns dessutom nu en väletablerad grå marknad , där Counter-Strike-spelare köper och säljer virtuella vapen för miljoner kronor i sin helhet. 

Dessutom gör plattformens uppbyggnad och dess särskilda API (Application Programming Interface) att Steam-plattformen är ganska öppen (till skillnad från t.ex. Apples App Store). Det är denna API som också gör det möjligt för olagliga tredjepartsidor med skin-betting och skin-gambling att fungera. Med andra ord gör API:n så att skins kan fungera som valuta på hemsidor där man kan spela på kasinospel och göra vadslagning på eSport. Man använder på så sätt sitt Steam-konto på samma sätt som man kan använda sitt Facebook-konto för att logga in på andra hemsidor (t.ex. Pricerunner). Skillnaden är bara att man kan använda sitt Steam-konto för att logga in på helt oreglerade gambling-sidor.

Hur aggressivt monetariserar spelet?

Det är problematiskt att barn och unga genom Steam har tillgång till oreglerad gambling. Counter-Strike S 2— i sig själv — gör inte mycket för att uppmuntra spelare att köpa skins. Man måste inte heller logga in dagligen för att lösa in gåvor som annars skulle försvinna (dailies). Man kan inte köpa sig till fördelar i spelet (pay-to-win), och det uppstår därför inte någon vapenkapplöpning.

Det kan dock vara stor prestige förknippad med att äga särskilda och sällsynta skins, och den Valve skapar därmed en artificiella bristen. Artificiell brist och oproportionerligt höga priser hittar man dock också på andra håll, bland annat i modeindustrin. En uppenbar skillnad är naturligtvis att allt som finns på Steam också ägs av Steam. En användare kan aldrig äga något. Att köpa ett skin är att köpa bruksrätten till det skin. Om Steam stänger ner, försvinner alla de skins, spel och pengar som användarna “har” där inne.

Mekanismer för att hålla kvar spelare (psykologiska aspekter)

Eftersom loot boxes i Counter-Strike 2 funktionellt är gambling gäller alla de psykologiska mekanismer och tankefällor som vi hittar i hasardspel också i CS 2.

Gamblers Fallacy

En spelare som har varit “otursam” kan komma att tro att turen nödvändigtvis måste vända, och att det bara handlar om att hålla ut (och spendera pengar på fler försök). Detta kan t.ex. vara efter att en spelare har köpt och öppnat ett antal cases i rad. Motiverad av att ha förlorat—och en tro på att det måste finnas balans i universum—fortsätter spelaren i hopp om att turen snart ska vända.

Near misses

När man är så nära att vinna, att man kan känna doften av guldet, är man starkt motiverad att fortsätta, även om man kanske borde sluta. På detta sätt är till exempel slotmaskiner notoriska för att simulera att man nästan vann jackpotten, även om så inte är fallet. Detta kan upplevas i CS:GO när man öppnar ett case: Här rullar skins förbi spelarens ögon som på ett hjul, precis som en slotmaskin, där man kan följa med i vilka föremål man precis inte vann. Se för övrigt videon ovan.

Sunk cost fallacy

När en spelare har spenderat en del pengar utan att få en vinst, står spelaren inför ett val: Ska man sluta och erkänna att man har förlorat sina pengar, eller ska man fortsätta i hopp om att uppnå den önskade vinsten och därmed rättfärdiga sitt utlägg? Risken för att förlora ännu mer pengar är naturligtvis överhängande, eftersom huset alltid vinner. Även om man kanske har sett många YouTube-videor på folk som vinner jackpotten med till exempel en sällsynt Counter-Strike-kniv för flera tusen kronor, är det i verkligheten undantaget som bekräftar regeln.

Losses disguised as wins

Ibland kan det vara svårt att avgöra om man överlag har vunnit eller förlorat efter att ha öppnat många cases. I situationer där det är svårt att genomskåda hur mycket pengar man har satsat, eller i situationer där man inte kan veta vad sina priser exakt är värda (eller kommer att vara värda i framtiden), kan man tala om att förluster upplevs som att man vinner. Med andra ord upplever man att man vinner, men i verkligheten är man på väg att långsamt förlora.

Chasing

I gambling, såväl som många andra livsområden, gäller det att människor har en tendens att försöka vinna tillbaka det förlorade. Om man har upplevt att man har haft mycket otur kan det vara lockande att försöka vinna tillbaka det förlorade. Problemet är naturligtvis att den underliggande algoritmen kanske bara är designad för att ge ut väldigt få vinster, varför det snabbt kan bli väldigt dyrt att jaga sina förluster. Har man redan investerat i skins, som sedan har fallit kraftigt i värde, kan det vara lockande att jaga det förlorade genom att investera ännu mer i marknaden.

Mekanismer för att hålla kvar spelare (spelaspekter)

Counter-Strike 2 spelas primärt som ett tävlingsspel. När man är klar med en map (alltså när den påbörjade matchen är helt slut), går man automatiskt vidare till nästa, om man inte själv aktivt väljer att stoppa.Har man just vunnit, är det nära till hands att fortsätta den goda sviten på nästa map, har man just förlorat, är det nära att försöka vända sitt öde på nästa map. Det kan vara lika svårt att sluta efter en förlust som efter en vinst men av helt olika orsaker.

Sociala komponenter

Lite som andra sporter är CS 2 ett spel som både är roligt att spela själv och att se de professionella spela.

Bra att veta

Counter-Strike 2 är efterträdaren till Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). CS:GO har spelats sedan 2012, men med den officiella utgivningen av Counter-Strike 2 är CS:GO i praktiken nedstängt, och man kan bara spela det under särskilda omständigheter. Counter-Strike 2 är därför främst en förfining och förbättring av CS:GO. Counter-Strike 2 har tagit över recensionerna för CS:GO på den officiella Steam-sidan

Fakta om Counter-Strike 2

Utgivare: Valve
Utvecklare: Valve
Utgivningsår: 2023
Plattform: Windows, SteamOS, Linux
Betalningsform: Freemium
Speltyp: First Person Shooter (singleplayer, multiplayer)
Åldersmärkning: Direkt verkar Counter-Strike 2 inte ha någon åldersmärkning (ännu), men CS:GO hade en PEGI-rating på 18+.
Förväntad tidsåtgång: Valve varnar för att en rankad kamp kan ta upp till 90 minuter.
Liknande spel: Rainbow Six: Siege, Call of Duty: Warzone, Battlefield-serien, Arma 3.