Hearthstone
Huvudförfattare: Rune Kristian Lundedal Nielsen, Ph.D., docent, IT-Universitetet i Köpenhamn
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 1 september 2022
Senast uppdaterad: 11 september 2022
Introduktion
När Hearthstone släpptes 2014 var det ett samlarkortspel i stil med Magic: The Gathering. I denna typ av spel bygger spelarna sina egna lekar (deck) med utvalda kort och använder dem för att spela mot andra spelare.
Med åren har Hearthstone dock utvecklats till en liten spelplattform med en serie av olika game modes som alla baseras på spelets grundläggande mekanik men upplevs som sex olika spel.
Hearthstone är därför både ett strategispel och ett samlarspel. Spelare utökar sina kortsamlingar genom att öppna paket med slumpmässiga kort. Vissa kort är sällsynta och mycket värdefulla, medan andra är lättillgängliga och mycket mindre värdefulla. Spelare skaffar sig paket med kort genom att spela spelet om och om igen (det som kallas “grinding”) eller genom att köpa paket med riktiga pengar. Nya kort släpps regelbundet, vilket kräver en viss investering av tid och/eller pengar för att underhålla sin samling och effektivt kunna konkurrera med andra spelare.
Därför bör du läsa denna guide
Liksom det populära samlarkortsspelet Magic: The Gathering har Hearthstone vunnit en central plats i gamers hjärtan över hela världen. Men bakom den vackra grafiken och det eleganta gameplayet använder spelet en rad mekanismer — inte minst loot boxes, som kan bli väldigt kostsamma.
Läs mer på denna guide om vad du bör vara beredd på.
Varför vi har valt detta spel
Hearthstone bygger tematiskt på det populära Warcraft-universumet (också känt från bland annat World of Warcraft), men den underliggande spelmekaniken är hämtad från olika typer av kortspel.
Hearthstone är en populär e-sport och det har hållits över 1 000 turneringar med en sammanlagd prispott på över 28 miljoner amerikanska dollar. Endast nio andra datorspel har betalat ut mer i prispengar (källa).
Sex månader efter lanseringen hade spelet lockat 20 miljoner spelare och två år efter lanseringen hade den siffran ökat till 50 miljoner spelare.
Åtta år efter lanseringen är spelet fortfarande både populärt och kontroversiellt. År 2022 stämde en amerikansk pappa Blizzard Entertainment efter att hans dotter under de föregående två åren hade spenderat sammanlagt 300 dollar på spelets kortpaket.
Sociala komponenter
Beroende på game mode kan spelet fungera antingen som single player eller multiplayer. Man spelar inte i lag med andra och verbal och skriftlig kommunikation i spelet är inte möjligt. Spelare kan endast kommunicera med emotes.
Eftersom spelet på detta sätt endast tillåter mycket begränsad direktkontakt med andra spelare kan man undvika väsentliga delar av det toxiska språkbruk som man kan hitta i andra spel.
Vad spenderar man pengar på?
Hearthstone är i grunden gratis att spela, men med mikrotransaktioner kan man köpa extra kortpaket, nya skins, engångsbiljetter med tillgång till särskilda spellägen och expansioner.
Priserna för dessa produkter ligger på iOS mellan 28 kr och 720 kr.
Spelare kan inte byta eller sälja in-game items (föremål i spelet) med varandra, och därför uppstår inte en utbredd problematisk svartmarknadshandel, även om det självklart alltid är möjligt att sälja hela spelkonton med tillhörande kortsamling.
Spelaspekter
Grinding
Grinding är en strategi i spel där spelaren utför huvudsakligen repetitiva uppdrag för att samla fler resurser. I Hearthstones fall handlar det exempelvis om att samla fler kort. Beroende på spelet och spelaren kan grinding upplevas som en behaglig, nästan meditativ sysselsättning eller som en av de värsta mekanismerna i moderna digitala spel. Läs mer om grinding här.
Loot Boxes
Loot Boxes är virtuella spelpaket med slumpmässigt innehåll. En loot box kan, beroende på spelet, vinnas genom att spela spelet eller köpas för pengar. Slumpmässigheten i loot boxen är avgörande, eftersom det oförutsägbara utfallet är mer spännande än om innehållet var givet på förhand.
Pay-to-win
Pay-to-win är en kontroversiell strategi för spelutvecklare som gör det möjligt att köpa spelmässiga fördelar med exempelvis mikrotransaktioner. Detta innebär att spelarens framgång inte nödvändigtvis längre beror på spelarens skicklighet, utan också påverkas av spelarens plånbok. Läs mer om pay-to-win här.
Var särskilt uppmärksam på
Loot Boxes
Hearthstone använder randomiserade belöningsmekanismer, även kända som loot boxes – att betala med tid, uppmärksamhet eller pengar för att få en belöning som är slumpmässig. Rent grafiskt kan detta till exempel uttryckas genom ett roterande roulettehjul eller som en låda som öppnas.
Psykologiska mekanismer
Hearthstone och dess olika game modes är ett otroligt välutformat spel som gör det tillgängligt för nästan alla: från korta matcher som snabbt kan spelas för skojs skull till en mycket seriös e-sport.
Spelet har kritiserats för att använda loot boxes som bygger på ogenomskinliga algoritmer för att dela ut vinster. Eftersom vinsterna inte kan handlas med andra betraktas de som mindre skadliga än de klassiska samlarkorten som säljs i fysiska butiker.
Spelet är inte klassificerat som ett spel om pengar (alltså gambling) eftersom det inte är möjligt (inom spelets regler) att omsätta vinsten till kontanter. Kritiker påpekar dock att korten (vinsterna) har ett otroligt stort psykologiskt värde och påverkar spelarens chans att vinna, eftersom de bästa korten är sällsynta och därmed också dyrare.
Spelets butik anger priser i svenska kronor och döljer alltså inte de olika digitala varornas pris genom användning av olika spelvalutor.
Spelet informerar inte om sannolikheten att få önskade kort.
Gambler’s fallacy
En spelare som har haft “otur” kan komma att tro att turen nödvändigtvis måste vända och att det bara handlar om att hålla ut (och spendera mer pengar).
Sunk cost fallacy
När en spelare har spenderat en del pengar utan att uppnå vinst står personen inför ett val: att sluta och erkänna att den har förlorat sina pengar, eller att fortsätta i hopp om att uppnå den önskade vinsten och därmed rättfärdiga sina köp.
Near misses
När en spelare öppnar paket finns det ljud, ljus och grafik som indikerar om det finns en vinst eller inte. I Hearthstone handlar det typiskt om hur sällsynt ett kort är. Alla bra kort är sällsynta, men inte alla sällsynta kort är bra. Att vinna ett sällsynt men dåligt kort är som att vara en symbol ifrån att vinna den stora vinsten på en skraplott. Man är så nära att vinna att man är motiverad att försöka igen.
Losses disguised as wins
Ibland kan det vara svårt att avgöra om man faktiskt har vunnit eller förlorat efter att ha öppnat många paket.
Chasing
Inom gambling, liksom många andra områden i livet, gäller att människor har en tendens att försöka vinna tillbaka det förlorade. Om man har upplevt att ha haft mycket otur kan det vara lockande att försöka vinna tillbaka det förlorade. Problemet är att den underliggande algoritmen kanske är designad för att ge mycket få vinster, vilket snabbt gör det mycket dyrt att jaga sina förluster.
Alla dessa bias finns också i den verkliga världen och är alltså inte onaturliga. Skillnaden här är självklart att Hearthstone, till skillnad från en fisketur, är en designad och kommersiell produkt.
Finns det anledning till oro?
Samlarkortspel som Hearthstone bygger på en komplex ekonomi och ofta på en form av betalningsmodell som kan bli mycket kostsam för spelare. Kombinationen av mikrotransaktioner och överväldigande mängd nytt innehåll kan göra att spelare spenderar mer pengar än de tänkt. Hearthstone erbjuder en fascinerande spelupplevelse, , men den kan också vara beroendeframkallande och kostsam.
Sammanfattningsvis, Hearthstone är ett mycket populärt och engagerande spel, men det är viktigt att vara medveten om dess potentiella kostnader och psykologiska grepp.
Bra att veta om spelet
Monetarisering
Det finns game modes som inte monetariserar särskilt aggressivt. Ett exempel är “Battlegrounds”, där det varken finns loot boxes eller grinding. Hearthstone monetariserar däremot medel i nivå av aggressivitet, eftersom man köper sig till fördelar i konkurrens med andra spelare, de frekventa utvidgningarna och att loot boxes är oundvikliga.
Bra att veta om spelet – slang
Meta – ”The meta” är de strategier och taktiker som allmänt anses vara de bästa just nu. Man behöver generellt ha en bra förståelse av den aktuella ”metan” för att kunna klara sig bra.
Mulligan – Mulligan-fasen är den första fasen i Hearthstone där spelare tilldelas kort och ska välja om de vill behålla dem eller dra nya.
Nerf – Nerfing hänvisar till processen där utvecklarna reducerar ett korts egenskaper för att skapa balans i spelet. Det är inte ovanligt att kort får ändrade värden för liv och attackstyrka.
OP – Förkortning för ”overpowered,” det beskriver kort som anses vara särskilt starka (och som kanske därför behöver ”nerfas” lite).
RNG – Akronym för ”random number generator,” alltså en slumptalsgenerator. Många aspekter av Hearthstone styrs av slump, precis som spel som använder tärningar eller kortlekar som är blandade.
Roping – Hearthstone är ett turbaserat spel och den tid en spelare har till sitt förfogande representeras av ett brinnande rep. Spelare som vill provocera eller irritera sin motståndare kan vänta med att ta sin tur tills repet har brunnit ner helt. Detta kallas “roping”.
Fakta om Hearthstone
Titel: Hearthstone
Utgivare: Blizzard Entertainment (11 mars 2014)
Plattform: iOS, Android, PC, Mac
Betalningsform: Freemium
Speltyper: Single Player, online multiplayer, digitalt samlarkortspel