FC 24
Huvudförfattare: Rune K. L. Nielsen, Ph.D., psykolog, spelforskare, lektor vid IT-universitetet i Köpenhamn
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 29 september 2023
Senast uppdaterad: 29 september 2023
Därför bör du läsa denna guide
FIFA-serien har blivit FC-serien, men har annars inte ändrats mycket.
Det är fortfarande ett utmärkt fotbollsspel, och fokus ligger fortfarande på mikrotransaktioner och den oändliga och omöjliga jakten på drömlaget.
Därför har vi valt att titta på detta spel
FIFA-serien (som nu har blivit FC-serien) har (i praktiken) inga konkurrenter och har därför de facto monopol på fotbollsspel till konsol och PC. Under de senaste åren har spelserien blivit ökänd för sin affärsmodell, som flera experter anser driver starkt på spelarnas plånböcker, och som vissa anser är direkt gambling. Kärnfrågan är de virtuella paketen med fotbollskort, som i praktiken är loot boxes, som spelets utgivare tjänar stora summor pengar på. Holländska myndigheter har försökt förbjuda FIFA-spelen, men har förlorat det avgörande rättsmålet. Det hade annars öppnat för möjligheten till både böter och fängelsestraff.
Det är också värt att beakta att enligt användarundersökningar finns det inget spel i världen som är mer avgörande för spelarnas val av konsol än FIFA-serien. Med andra ord finns det inget spel som i lika hög grad som FIFA kan få spelare att välja eller släppa Nintendos Switch, Sonys PlayStation eller Microsofts Xbox. Det tyder alltså på att FIFA-spelen har den största och mest lojala fanbasen på konsolmarknaden. Detta beror förmodligen delvis på FIFA-seriens monopol på genren, fotbollssportens status och kulturella betydelse världen över, och att FIFA-serien har riktigt bra spel som passar mycket väl för att spela med och mot andra — både i samma rum (local co-op) och över internet.
Nästan alla sporter har en motsvarighet i datorspel, men ingen annan sport har ett lika medryckande, dramatiskt och frustrerande gameplay (på gott och ont) som FIFA-serien. Personligen tycker jag verkligen inte om att spela eller titta på fotboll, men FIFA-serien har jag investerat tusentals timmar och kronor i under spelseriens nästan 30 år.
Skala för oro
FC 24 gör oss oroade
Det finns inte entydigt vetenskapligt stöd för att säga att folks mentala välbefinnande påverkas negativt av att öppna loot boxes. Det kan dock fortfarande vara ett dyrt nöje att ge sig in på dem, och det är inte överraskande att folk som upplever problem med gambling också är mer benägna att öppna loot boxes och uppleva problem med att öppna loot boxes.
Electronic Arts (EA) har tjänat stora summor på loot boxes i FIFA-serien, och i FC 24 är spelets Ultimate Team-del starkt fokuserad på att locka spelaren att köpa ännu fler loot boxes. ”Skynda dig innan det är för sent” borde kanske vara spelets undertitel.
Skynda dig!
Det är nämligen ett genomgående tema att man ska skynda sig, innan det är för sent, oavsett om det gäller att klara sina dagliga uppdrag, köpa särskilda spelarpaket innan de försvinner, köpa paket med särskilda spelare innan spelarna försvinner, uppnå tillräckligt med poäng för att kvalificera sig till en särskild turnering, låsa upp särskilda belöningar innan en ny säsong börjar. Det finns inte tillräckligt med tid i världen för att hinna med alla “FIFA-läxor” i FC 24.
Slumpmässig chans att vinna
Loot boxes i FIFA-spelen är inte gambling enligt svensk lagstiftning, eftersom man aldrig kan ta ut pengar ur spelet, bara pumpa in mer och mer pengar, men slumpen spelar fortfarande en enormt stor roll för att vinna de bästa spelarna, och de spelkort man vinner har därför fortfarande psykologiskt sett enormt stort värde.
Det är också oroande att innehållet i spelets loot boxes är så avgörande för ens chanser att vinna spelets fotbollsmatcher.
Professionella FIFA/FC-spelare spenderar gärna tiotusentals kronor på paket med spelare för att kunna vara med på högsta nivån. I FC 24 finns det stora uppgångar och djupa nedgångar, och det är lätt att tänka att man kan undvika nedgångarna, om man bara köper ett paket till.
Paketen är dock dyra. Det dyraste motsvarade strax under 200 kronor. Paketen köps med FC-poäng, som man köper för riktiga pengar, och naturligtvis stämmer paketens innehåll dåligt med de belopp som man behöver använda för att köpa paketen. På det sättet tvingas man betala mer än man tänkt använda.
Efter att ha spelat FC 24 i en vecka är jag ganska säker på att det skulle ta mig ca. 5.000 timmar att tjäna tillräckligt med mynt för att köpa Ronaldo till mitt lag. Om jag skulle köpa paket nog för att få honom, skulle jag räkna med att behöva använda åtminstone 20.000 kronor (i förväntningen om att EA inte har ändrat markant på sin algoritm sedan 2018, då en norsk forskare använde 31.000 norska kronor på paket).
Man kan tycka vad man vill om det pris som EA har valt för de mest eftertraktade korten, men att det priset är dolt för de många barn som investerar sin tid, pengar och identitet i FC 24 lämnar en dålig känsla.
Allmän beskrivning
FC 24 är ett sportdatorspel som simulerar fotboll. Spelet har de facto monopol på marknaden.
Vad spenderar man pengar på?
I FC 24 spenderar man pengar på att köpa och—som något nytt—utveckla sina digitala spelare i jakten på drömlaget. Problemet är att spelarna säljs i virtuella paket med slumpmässigt innehåll, som de man kan köpa i den lokala kiosken, och man vet därför inte i förväg hur mycket pengar man kommer att behöva spendera om man vill samla sitt drömlag.
Man kan naturligtvis spela spelet utan att spendera pengar mer än vad själva spelet kostar, men eftersom även professionella upplever att de måste spendera pengar för att ha rätt spelare, är det nästan ett måste.
Hur aggressivt monetariserar spelet?
FC 24 Ultimate Team handlar till stor del om att tävla mot andra människor, och eftersom man kan köpa sig till fördelar i detta tävlande, upplever jag det som en ganska aggressiv affärsmodell.
Mekanismer för att hålla kvar spelare (psykologiska aspekter)
Tidigare utgåvor av spelet har kritiserats av experter för att vara “barnkasinos” eftersom man i Ultimate Team-delen kan investera pengar för att öppna virtuella paket, som kan innehålla spelarkort som varierar i värde från ett par hundra coins (spelets valuta) till flera miljoner coins.
Spelet är inte klassificerat som ett spel om pengar (dvs. gambling/hasardspel) eftersom det inte är möjligt (enligt spelets regler) att omvandla vinster till kontanter. Kritiker påpekar dock att spelarkorten (vinsten) har ett otroligt stort psykologiskt värde och påverkar spelarens möjligheter att vinna matcher. Det kan därför utvecklas till en slags virtuell kapplöpning, där man känner sig tvingad att spendera pengar för att kunna vara med.
I spelet använder man aldrig riktiga pengar direkt, utan istället två typer av spelvalutor: Coins eller FC-poäng. Dessa valutor bidrar till att sudda ut bilden av hur mycket riktiga pengar man spenderar.
På ytan informeras spelaren om sannolikheten att få bra kort i de olika paketen. Men de angivna sannolikheterna (till exempel under 1 %) är tillräckligt vaga för att vara meningslösa. I kronor är skillnaden mellan en sannolikhet på till exempel 0,99 % och 0,01 % mycket stor.
Gambler’s fallacy
En spelare som har haft dålig “pack luck”—dvs. otur med att öppna paket—kan komma att tro att oturen nödvändigtvis måste vända och att det bara gäller att hålla ut (spendera mer pengar). Läs mer om Gambler’s Fallacy här.
Sunk cost fallacy
När en spelare har spenderat en del pengar utan att få någon vinst står personen inför ett val: Att sluta och erkänna att man har förlorat sina pengar, eller att fortsätta i hopp om att uppnå den önskade vinsten och därmed ha rättfärdigat sin konsumtion. Läs mer om Sunk Cost Fallacy här.
Near misses
När en spelare öppnar paket, blixtrar och dundrar det med ljud, ljus och grafik som indikerar om innehållet är bra eller dåligt. I FIFA/FC handlar det vanligtvis om hur sällsynt spelarkortet är. Alla bra kort är sällsynta, men inte alla sällsynta kort är bra. Att vinna ett sällsynt men dåligt kort är lite som att nästan ha vunnit jackpotten. Man får ett falskt intryck av att ha varit nära att vinna.
Losses disguised as wins
Ibland kan det vara svårt att bedöma om man överlag har vunnit eller förlorat efter att ha öppnat många paket. Paketen innehåller en del saker som har varierande värde på spelets interna marknad, och man får ingen omedelbar feedback om att man faktiskt inte har fått tillbaka sin investering. För mig verkar det som att man snabbare använder sina coins genom att köpa paket i FC 24, än man gör genom att spela på slotmaskiner.
Illusion of control
När man i spel som lotto fritt kan välja vilka nummer man vill spela på, får många spelare en falsk upplevelse av att ha inflytande över sitt eget öde. Det är självklart en illusion och felaktigt tänkt. Detsamma gäller förmodligen i FC 24, där spelaren själv kan välja mellan olika paket och tidpunkter att öppna dem på. Det leder till tro—eller övertro—på när det bäst lönar sig att öppna paket. Eftersom vi inte har tillgång till algoritmen som styr randomiseringen av paketens innehåll, kan vi inte veta om spelare faktiskt har räknat ut det, eller om det bara är en illusion.
Chasing
I hasardspel, liksom i många andra av livets arenor, tenderar människor att försöka vinna tillbaka det förlorade. Om man upplever att man haft mycket otur, kan det vara frestande att försöka vinna tillbaka det förlorade igen. Problemet är självklart att den underliggande algoritmen kanske bara är designad för att betala ut mycket få vinster, varför det snabbt kan bli mycket dyrt att jaga sina förluster.
Ovanstående bias finns också i den verkliga världen och är alltså inte onaturliga. Skillnaden här är självklart att FC 24, till skillnad från en fisketur, är en designad och kommersiell produkt. Spelet ändrar dynamiskt den algoritm som bestämmer vad som finns i paketen. Det gör de förmodligen för att maximera sina intäkter—och spelarens utgifter—och det skulle vara olagligt att lägga på slotmaskiner och andra pengaspel; eftersom FC 24 inte är klassificerat som hasardspel, är det inte olagligt.
Mekanismer för att hålla kvar spelare (spelaspekter)
EA Sport FC 24 är mycket välkonstruerat. Spelaren har fler möjligheter än någonsin tidigare att sätta ihop sitt drömlag. Genom att klara olika uppdrag kan man låsa upp nya spelare, utveckla de spelare man redan har, låsa upp ett season pass, kvalificera sig till turneringar, flytta upp eller ner i divisioner och självklart få tillgång till fler loot boxes.
Det råder ingen tvekan om att Ultimate Team-delen är FC 24:s huvudfokus, och det är mer utvecklat denna gången än någonsin tidigare.
Jag känner mig nästan tvingad att sitta och lösa uppgifter, som till exempel Squad Building Challenges (extremt komplicerade pussel med spelarkort som inte har något att göra med att faktiskt spela fotboll), även om jag tråkas ut enormt, för det verkar vara ett bättre sätt att få nya spelare på än att spela matcher. Samtidigt känner jag mig halvdum när jag gör det, för det skulle självklart löna sig bättre att ta fram plånboken och köpa nya spelare. Man behöver inte ha en särskilt hög timlön för att det ska löna sig bättre att gå till jobbet och sedan köpa spelare än att sitta och lösa uppgifter som man avskyr.
Man kan naturligtvis också utmana sig själv att se hur långt man kan komma utan att spendera pengar. Det är kanske i själva verket det bästa sättet att spela spelet på, för du kommer inte att få ditt drömlag ändå—det skulle kräva en helt absurd investering i tid eller pengar.
För spelaren med begränsad tid verkar det vansinnigt att det finns så många saker man kan göra i FC 24, och att det finns så lite tid att göra dem på.
För en person som inte har något annat än tid och som älskar fotboll, är det naturligtvis en gåva—jag är bara inte säker på att den personen finns.
Sociala komponenter
EA Sports FC 24 är anpassat för att spela med andra, både lokalt i soffan och över internet. Men se till att du spelar med någon som kan hantera sitt temperament, FC 24 är verkligen frustrerande .Fakta om EA Sports FC 24
Utgivare: EA Vancouver, EA Romania
Utvecklare: EA Sports
Utgivningsår: 2023
Plattform: PS4 & 5, Xbox One & Series S/X, Windows, Nintendo Switch
Betalningsform: Engångsbetalning till fullpris + mikrotransaktioner i form av packs (loot boxes)
Game mode: Sport, fotboll, manager, simulering
Åldersmärkning: PEGI bedömer att man måste vara minst tre år för att spela FC 24
Förväntad tidsåtgång: En enskild match tar vanligtvis inte mer än en kvart, men eftersom det även är en E-sport kan man självklart spendera ett helt liv och en karriär på att fördjupa sig och bemästra spelet
Liknande spel: I praktiken inga. Fotbollsorganisationen FIFA (som serien ursprungligen var namngiven efter) har meddelat att de kommer att lansera en konkurrerande produkt 2025.