Clash of Clans

Huvudförfattare: Rune K. L. Nielsen, Ph.D., psykolog, spelforskare, lektor vid IT-Universitetet i Köpenhamn
Översatt och anpassat av Emma Claesdotter-Knutssson och Max Wictor
Första utgivningsdatum: 22 augusti 2023
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023

Därför ska du läsa denna guide

Clash of Clans är ett mycket populärt och väldesignat mobilspel, som även spelas som e-sport. Själva spelet är dock låst bakom en rad frustrerande tidsmässiga låsningar (mekanismer som kräver att spelaren väntar eller betalar för att slippa vänta), vilket kan få spelet att kännas mer som ett “vänta eller betala”-spel än ett strategispel. I spelet tävlar man med och mot andra människor, och eftersom man kan köpa fördelar i strid kan man lätt känna sig pressad att betala för att hjälpa sig själv och sina vänner.

För att optimera sitt spel måste man dessutom investera i många små “tidsbitar” under dagen, där man “bara ska fixa något” i spelet. Detta kan påverka både ens uppmärksamhet och koncentrationsförmåga.

Varför vi har valt detta spel

Clash of Clans är ett enormt populärt spel som rekommenderas av Apple (de har gett spelet etiketten “Editor’s Choice”). År 2018 hade Clash of Clans bara varit på marknaden i sex år men var ändå det spel som tjänat mest pengar någonsin på App Store. Nu, nästan sex år senare, är spelet fortfarande populärt och får fortfarande goda recensioner på olika spelplattformar.

Skala för oro

Vi är oroliga för Clash of Clans

Orosmomenten beror främst på att man kan köpa sig fördelar i strid mot andra spelare, vilket kan leda till en kapplöpning, där endast spelarnas bankkonton sätter gränser. Dessutom finns det frustrerande många ställen där man måste vänta eller betala för att komma vidare. Man kan bara spela mycket korta perioder åt gången innan man måste ta fram plånboken. Man köper inte bara kosmetiska föremål i en butik som är separerad från spelet, utan virtuella köp är istället i själva spelets core loop (med andra ord, det som är själva kärnan i spelet). Man måste inte bara betala – man måste också betala om man inte vill vänta.

Beskrivning

Clash of Clans klassificeras som ett strategispel i Apples App Store. Precis som många andra spel i genren handlar det om att bygga baser och träna trupper som man sedan leder i strid. Man måste bygga ett försvar som är tillräckligt starkt för att stå emot attacker från andra spelare samtidigt som man tränar en armé som är stark nog att bryta igenom andra spelares försvar för att stjäla deras resurser. Spelet kräver strategiskt och taktiskt tänkande, men man kan inte komma ifrån att det är den spelare som har spenderat mest tid och pengar på att stiga i nivå som vinner. Svaga trupper kommer inte igenom starka försvar, oavsett hur skicklig spelaren annars är.

Vad spenderar man pengar på?

Man spenderar pengar på att hoppa över den frustrerande väntetiden, på att hänga med i kapplöpningen, på att hjälpa sina vänner och på, som i en maffiafilm, att betala pengar till spelutvecklarna för att inte själv bli attackerad av andra spelare.

Hur aggressivt monetariserar spelet?

Clash of Clans är ganska aggressivt i hur spelet är designat för att locka “beskyddarpengar”ur sina spelare, det vill säga pengar för att man inte ska kunna bli attackerad av andra spelare under en viss tid. När jag i våras skulle diskutera problematiska speldesigner med en grupp speldesignstudenter, var det intressant nog många som nämnde Clash of Clans som ett särskilt exempel.

Mekanismer för att hålla kvar spelare (psykologiskt)

Clash of Clans förtjänar beröm för att inte använda sig av spelmekanismer liknande gambling för att behålla spelare. Man vet vad man köper när man köper något—det man köper är bara ganska dyrt, och det krävs flera köp. Den viktigaste mekanismen för att hålla kvar spelare är troligen det sociala band som knyts mellan spelarna.

Mekanismer för att hålla kvar spelare (spelmekaniskt)

Clash of Clans är ett spel som i hög grad tvingar dig att spela på spelets villkor snarare än dina egna. På min nuvarande nivå kan jag attackera andra spelare ungefär var 16:e minut. Samtidigt är det viktigt att jag kontinuerligt uppgraderar eller utökar min bas, vilket innebär att jag nästan måste tillåta notifikationer från spelet på min telefon för att optimera mitt resultat.

Clash of Clans är ett spel som jag (på min nuvarande nivå) endast kan spela i några minuter åt gången, men jag är tvungen att spela många gånger i timmen om jag vill prestera väl. Därför är priset man betalar för detta “gratisspel” inte så mycket det man betalar med kortet, som det är att man tänker på det nästan konstant under dagen.

Dessutom är det särskilt viktigt att spela när man vaknar så att man kan sätta igång sina virtuella hantverkare (om man inte redan har varit uppe under natten för att svinga den virtuella piskan). Enligt min åsikt är det inte värt priset — spelet är inte så roligt som det verkar.

Sociala komponenter

De flesta spelare spelar troligtvis Clash of Clans utan mycket kontakt med andra människor, men det finns en stort gemenskap kring spelet. Det finns influencers som ger bra råd om strategi och taktik på YouTube, en e-sport-scen där man kan se världens bästa lag spela mot varandra i stora turneringar—och om man kan locka sina vänner att också spela, är det alltid trevligt att ha något att dela med varandra.

Annan relevant information

Clash of Clans är ett av flera Clash-spel. Supercell gav också ut Clash Royale 2016, som liksom Clash of Clans har varit en enorm framgång. Spelet tjänade en miljard dollar på mindre än ett år.

Fakta om Clash of Clans

Utgivare: Supercell
Utvecklare: Supercell
Utgivningsår: 2012
Plattform: Android, iOS
Betalningsform: Gratis att ladda ner, möjlighet till köp i appen.
Speltyp: Online multiplayer strategispel, där man spelar med och mot andra
Åldersmärkning: 9+
Förväntad speltid: Några minuter åt gången, fördelat över dygnets alla timmar (om man vill optimera sitt spel).
Liknande spel: Clash of Clans stora framgång har lett till en mängd kloner. Om man gillar strategispel och basbyggnad kan man med fördel överväga titlar som inte på samma sätt är pay-to-win, som till exempel Civilization-serien eller spel i Tower Defense-genren, såsom Kingdom Rush.