Ordförklaring:

“Class” är en beteckning för karaktärens roll i spelet. Ibland är det synonymt med karaktärens yrke eller “jobb” i spelvärlden. Ofta är det något som man väljer i början av karaktärens karriär, och det kan därför vara ett av de viktigaste besluten för vad man kommer kunna göra i spelet och hur man upplever spelvärlden.

Spelarens “class” innebär ofta några konkreta för- och nackdelar i spelet. I klassiska fantasy-rollspel som Dungeons & Dragons kan det till exempel vara typiska roller som den starke krigaren, där fördelen är att denne kan bära tunga, skyddande rustningar och kan vara beväpnad med svärd och sköld, men där nackdelen är att denne inte kan använda magi. Alternativt kan man till exempel spela trollkarl som character class, där fördelen är att man kan använda magi, men där man måste nöja sig med sin kåpa och en vandringsstav för att kunna försvara sig.

Beroende på spelets universum kan “class” också vara mycket mer unikt och kan till exempel forma allt från utrustning till färdigheter. “Class” kallas därför inte alltid “class” i spelet, utan kan till exempel kallas “profession”, “vocation”, “background”, “occupation” eller “archetype”.

“Class” är ett etablerat begrepp i de flesta spel där det ingår karaktärsutveckling, men många nyare rollspel med karaktärsutveckling har tagit bort begreppet “Class” (eller motsvarande namn) för att istället göra karaktärsutvecklingen mer fri. Det kan till exempel ses i spel som Fallout-serien. Fördelen med den friare formen är att man inte under hela spelet är bunden till sitt ursprungliga val, utan man kan ändra utformningen av sin figur efter att man lärt känna spelet och spelets universum. Nackdelen är att det ofta kan vara mer komplicerat att forma figuren, och om man inte vet vad man gör, kan det bidra till en mindre tillfredsställande spelupplevelse.