Ordförklaring:

Pity timers eller “medlidande mekanismer” är en funktion som garanterar att spelaren får en belöning/pris efter en fast tidsperiod, oavsett om slumpen har varit till spelarens fördel eller inte. Denna funktion används till exempel i vissa loot boxes och i vissa former av gacha-spel.

Exempel

Spelet Hearthstone använder sig av pity timers. När man öppnar nya kortlekar i Hearthstone (som är paket med slumpmässiga kort) är det 0,6% chans att öppna ett särskilt sällsynt kort som kallas Signature Legendary. Utan pity timers kunde man i teorin fortsätta oändligt för att få chans på ett Signature Legendary-kort (om man inte har tur), men med pity timern garanteras spelaren att få et Signature Legendary efter att ha öppnat 361 paket, om spelaren inte redan har vunnit en av slump.

Pity timers vs. Gambler’s Fallacy

En av missuppfattningarna bland spelare är den så kallade “Gambler’s Fallacy“, som innebär att man som spelare kan ha känslan av att man snart kommer vinna eftersom man har spelat ett spel länge utan att vinna. Missuppfattningen ligger i att slumpen inte “sparar sig” när man spelar ett slumpspel: Chansen att få antingen klave eller krona är lika stor varje gång – oavsett om det är gång nummer ett, två, fyra, 360 eller 1,000 man kastar myntet. På samma sätt är chansen att vinna en Signature Legendary 0,6% för varje enskilt paket, det vill säga samma chans i paket nummer 1 som i nummer 360.

Skillnaden med pity timern i Hearthstone och myntkast är (utöver slumpmässigheten) att om man inte har vunnit efter försök 360, får man automatiskt ett pris i försök 361. Den garantin skulle inte finnas om man kastade 360 gånger med mynt.

Är pity timern en bra lösning?

Beroende på var man står i diskussionen om slumpgeneratorer i digitala spel (till exempel loot boxes), kan man se pity timers som en manipulerande mekanik som kanske får spelaren att köpa fler av något för att nå upp till “pity-gränsen”, eller som en tacksam spelmekanik som säkerställer att spelaren kan få ett eftertraktat pris, även om slumpen annars skulle vara emot dem.

Se exempel från Hearthstone här.