Ordförklaring:

En bot (förkortning för robot) är i datorspelskontext traditionellt en datorstyrd figur, som agerar som en stand-in för en mänsklig spelare. Man använder oftast bots om man inte kan hitta tillräckligt med mänskliga spelare för en hel match (och därmed fyller upp de återstående spelarplatserna med bots) eller om man vill spela mot motståndare där man kan kontrollera svårighetsgraden.

De flesta bots kan anpassas så att man kan välja spelstil och svårighetsgrad, så att de till exempel kan vara lättare eller svårare att spela mot än en genomsnittlig mänsklig spelare.

Bots av denna typ används till exempel för att simulera motståndare i spel som Dota 2, StarCraft eller Counter-Strike.

Vissa spel tillåter att bots “fuskar”, så att de vid högre svårighetsgrader kan göra saker som är omöjliga för mänskliga spelare eller har tillgång till mer resurser som inte är tillgängliga för mänskliga spelare. I strategispel anses denna form av “utvecklarfusk” som dålig stil, eftersom spelets AI och botar bör kunna tävla på lika villkor med människor utan att behöva “fuska”.

Hjälpprogram

 

En underkategori av bots är externa program som spelaren laddar ner och använder för att få en fördel som inte är en del av spelet. Det är till exempel så kallade “Aimbot”-program, som kan ge spelare i tex  Counter-Strike en väsentlig fördel genom att hjälpa till med automatisk sikte på motståndare.

Användningen av denna typ av bots anses som direkt fusk och bekämpas till exempel av Steam.