Ordförklaring:

Ett “skin” är ett kosmetiskt tillägg eller en förändring till en spelkaraktär eller spelarens utrustning. Skins ger ett nytt visuellt uttryck, exempelvis av vapen, kläder, utseende eller annan dekoration som man kan bära i spelet. 

Skins ger inte någon fördel i spelet och påverkar alltså inte utfallet av spelet. Speciellt i multiplayer-spel kan det finnas ett socialt motiverat intresse av att välja unika utseenden och fina utsmyckningar. 

Valet av skins i spelen är inte mycket annorlunda än när vi i vardagen väljer vilka kläder vi köper och har på oss. 

Skins ger ett intryck av vilken typ av person man är eller vill vara, och precis som med vanligt mode kan det finnas status i att bära något dyrt, sällsynt eller trendigt. I interaktion med andra människor – både online och fysiskt – söker vi status. 

Sättet att skaffa skins varierar från spel till spel. Gemensamt är att man kan köpa eller grinda sig till dem. 

I spel som Counter-Strike och Fortnite, som är några av de spel där skins får mest uppmärksamhet, kan man vinna eller köpa skins via loot boxes, season passes eller genom grinding. Skins kan också i vissa spel bytas mellan spelare, på samma sätt som man byter Pokémon-kort eller andra samlarföremål. 

Skins kan variera mycket i värde. Värdet kan ses som priset i kronor, eller vara ett synligt bevis på hur hängiven man är det aktuella spelet. Ett skin kan också ha värde baserat på dess sällsynthet, dess popularitet samt dess förväntade ekonomiska värde (se Skintrading). 

Skins kan med andra ord vara “big business”. I spelet Counter-Strike har ett utseende till en virtuell kniv sålts för över 100 000 dollar. Fortnite använder influencers och varumärken från den verkliga världen för att marknadsföra skins, samtidigt som skins kan användas för att marknadsföra varumärken utanför spelet.

Videoeksempel (eksternt)

Billedeksempel